Je website geoptimaliseerd: On-page SEO

Vindbaarheid en zeker ook de inrichting van je bedrijfswebsite is van essentieel belang om te scoren bij de consument. Het moet voor de aspirant klant meteen duidelijk zijn welke producten en diensten je zoal in de aanbieding hebt. De eerste indruk is ontzettend belangrijk, want een potentiële klant kan binnen een muisklik weer weg zijn als hij niet voorgeschoteld krijgt wat hij zoekt. Een goede website overtuigt mensen om juist met jouw bedrijf zaken te doen. Daarbij zijn vindbaarheid en inrichting van je website dus cruciaal.

SEO 
Om gemakkelijk gevonden te worden is het belangrijk dat je website op eenvoudige wijze te vinden is. Dat doe je door de website te optimaliseren voor de zoekmachines. Dat optimaliseren voor zoekmachines wordt vaak uitgedrukt in SEO, dat staat voor Search Engine Optimization. Daarbij worden weer On-Page SEO en Off-Page SEO onderscheiden. On-Page SEO? Met deze methode wordt de vindbaarheid alsmede de inrichting van de website geoptimaliseerd. Daarbij moet met name met de factoren leesbaarheid, bereikbaarheid en relevantie rekening gehouden worden.

Zoekresultaten 
Dat een potentiele klant je website goed moet kunnen lezen, is logisch. Bovendien moet hij of zij de informatie vinden die hij of zij zoekt. Nóg belangrijker is dat Google in staat is om je website zo goed mogelijk te kunnen lezen. Google beoordeelt en bepaalt hoe hoog jouw website verschijnt in de zoekresultaten. Door je website goed in te richten, is Google in staat je website beter te lezen. Schema.org kan je daarbij van dienst zijn. Schema.org is ontwikkeld door de grotere zoekmachines en dan speciaal voor het bedrijfsleven. Het protocol helpt je om structuur in je website aan te brengen. Daarbij is je contactinformatie ontzettend belangrijk. Met deze informatie vertel je Google wie je precies bent en ook hoe je te bereiken bent. In dit kader is het overigens wel raadzaam dat de informatie op je website precies dezelfde info is als die in Google Mijn Bedrijf en eventueel andere profielen voor bedrijven.

Mobiele apparaten 
Ook bijzonder belangrijk is de bereikbaarheid van je website. Daarbij moet meer en meer rekening gehouden worden met het feit dat tegenwoordig vooral met een mobiel apparaat gezocht wordt; en die groep zal ook de komende jaren alleen maar groter worden. Google geeft sinds een aantal jaren zogenaamde mobielvriendelijke websites voorrang. Sterker nog: hoe hoog je in de ranking komt te staan is afhankelijk van met name de mobiele uitvoering van je website. Blijkt dat je website niet voldoet aan de eisen van mobiele apparaten, dan kom je beduidend lager in de zoekresultaten van Google te staan. En dat moet je zien te voorkomen. Ook de snelheid waarmee een website geladen wordt is cruciaal en dat niet alleen voor Google. Bewezen is dat als een site niet binnen drie tellen geladen wordt, de bezoeker afhaakt en wegklikt. Dit duurt de ongeduldige consument simpelweg te lang.

Spiders 
Google doet niets anders dan constant websites over heel de wereld indexeren. Google gebruikt daar ‘spiders’ voor. Deze ‘spiders’ bezoeken je website, lezen je content en volgen bovendien ook de links op je site. Op die manier neemt Google kennis van de inhoud van je website en meteen ook is je website dan zichtbaar op de lange lijst zoekresultaten. Google werkt met een algoritme, die na het geven van een zoekopdracht in werking wordt gesteld. Een reeks van instructies zoekt snel naar de site die het beste antwoordt biedt op de gestelde vraag. Meent Google dat dit jouw website is, dan sta je bovenaan in de zoekresultaten. Zorg dus dat de ‘spiders’ je website op de juiste wijze kunnen indexeren.

Inhoud 
Als je aan bovengenoemde zaken voldoet en je website op technisch vlak dus de concurrentie aankan, is het nog zaak de inhoud de nodige aandacht te geven. Bied je minder goede of informatie die er eigenlijk niet toe doet, dan heeft dit weer invloed op de score voor je website. Het is dus belangrijk helder aan te geven wat je bedrijf precies doet, waar je bedrijf gevestigd is en geef je duidelijk je producten- en dienstenpakket aan. Dit doe je door de meest relevante trefwoorden in de teksten te plaatsen. Die juiste trefwoorden ontdek je vaak door goed naar klanten te luisteren. Bijvoorbeeld klanten die je bellen of een mail gestuurd hebben. Aan de hand van hun vragen ontdek je al snel relevante trefwoorden. Ga bovendien na welke zoekwoorden je zelf zou hanteren voor het soort bedrijf dat je hebt. Tik die woorden in de zoekbalk van Google en analyseer de zoekresultaten die je voorgeschoteld krijgt. Zie je dat het soort bedrijf dat je runt terugkeert bij een bepaald trefwoord, dan is dat dus een goed woord om je teksten te optimaliseren.

Ook ‘Title Tags’ zijn belangrijk. In goed Nederlands: de paginatitels van je website die Google toont in de zoekresultaten. Zo’n paginatitel mag maximaal uit 64 tekens bestaan en is bijvoorbeeld iets als ‘de juiste online marketingoplossing voor alle bedrijven’. Belangrijk is om op elke pagina van je website zowel bedrijfsnaam als het meest belangrijke trefwoord in deze hoofdtitel. Daarnaast is het goed om op elke andere pagina dat trefwoord terug te laten keren in de inleiding én nogmaals elders in de tekst.