Wat is Google AMP?

AMP is de afkorting van Google Accelerated Mobile Pages. Deze nieuwe (web)standaard versnelt het laden van mobiele website pagina’s aanzienlijk. AMP is onder te verdelen in drie onderdelen:

  1. AMP HTML
  2. AMP JS
  3. AMP Cache

Hoewel het integreren van AMP je website aanzienlijk zal versnellen op mobiele apparaten zal je hiermee wel concessies moeten maken met betrekking tot de opmaak en stijl van je website pagina’s. Hierbij vinden wij het dan ook altijd belangrijk om een goede afweging te maken, komt de snelheid te gebruikerservaring ten goede en blijft de website ook nog gebruiksvriendelijk dan zeggen wij zeker doen! Komt het de gebruikerservaring ten nadelen dan is het echter in onze ogen verstandig om na te denken of dit de juiste oplossing is voor jouw snelheidsprobleem.

Google AMP introductievideo

De voor- en nadelen van AMP

Google richt zich met AMP voornamelijk op nieuwssites en websites die regelmatig nieuws content delen. Wij verwachten dat dit in de toekomst verder uitgebreid zal worden. Omdat AMP voornamelijk op nieuwssites gericht is, zal dit op dit moment meer nadelen opleveren voor informatieve websites dan voordelen.

Benieuwd naar een voorbeeld van Google AMP? Bekijk een voorbeeld op: https://g.co/amp

Lees tip: SEO optimalisatie

Mohamed Farhane

Mohamed is SEO-specialist en lead van ons SEO en development team. Met meer dan 8 jaar ervaring, creativiteit en analytisch denkvermogen helpt hij onze klanten online en offline groeien.