Google staat op het punt een nieuwe en grote update van het zoekalgoritme te lanceren, de ”nuttige inhoudsupdate”.
De nuttige inhoudsupdate is gericht op websites met relatief veel onbevredigende of nutteloze inhoud, waarvan de inhoud is geschreven voor zoekmachines in plaats van voor mensen.
Deze update, die binnenkort wordt uitgerold, zal een betekenisvolle impact hebben op de zoekresultaten, vertelde Google aan Search Engine Land.
Wat kunnen we verwachten van deze update?
Deze nieuwe algoritme update van Google is gericht op inhoud die in de eerste plaats geschreven lijkt om goed te scoren in zoekmachines in plaats van geschreven te zijn voor mensen.
Het doel van deze update is om zoekmachine gebruikers te helpen bij het vinden van content van hoge kwaliteit, vertelde Google aan Search Engine Land. Google wilt content geschreven voor mensen extra belonen en content geschreven om enkel hoog in zoekmachines te scoren bestraffen.
Google zei dat dit een “voortdurende inspanning is om inhoud van lage kwaliteit te verminderen en het gemakkelijker te maken om inhoud te vinden die authentiek en nuttig aanvoelt bij het zoeken.”
Wanneer zal de update worden uitgerold?
De update wordt volgende week uitgerold. Het zal maximaal twee weken duren om de update volledig uit te rollen.
Deze update heeft impact op je gehele website
In tegenstelling tot veel Google-algoritmen die pagina voor pagina worden toegepast, zal deze nieuwe nuttige inhoudsupdate voor de hele site gelden.
Dat betekent dat als Google vaststelt dat je website relatief veel nutteloze inhoud produceert, die voornamelijk is geschreven om te ranken in de zoekresultaten, dit gevolgen heeft voor de gehele website.