De Google Webmaster Guidelines zijn ruim 20 jaar oud. Op 13 oktober heeft Google de richtlijnen grondig vernieuwd en hernoemd naar Google Search Essentials.
Waarom deze verandering
Volgens Google “is er veel veranderd sinds 2002” met het internet en Google zoeken in het algemeen. Om deze redenen heeft Google de vernieuwde richtlijnen gestroomlijnd, vereenvoudigd en bijgewerkt. Google heeft dit gedaan “om ervoor te zorgen dat mensen duidelijke richtlijnen hebben voor het bouwen van sites die mensen goed van dienst zijn”, aldus een Google woordvoerder aan Search Engine Land. Ook vertelde Google dat het “doel is om deze richtlijnen nuttig en begrijpelijker te maken en site-eigenaren te helpen zich te concentreren op dingen die belangrijk zijn voor uw site.”
De veranderingen op een rij
- Naamswijziging: van Google-richtlijnen voor webmasters naar Google Search Essentials, want Google denkt niet dat webmaster een term is die tegenwoordig veel wordt gebruikt en/of het is te eng gericht. Dit is vergelijkbaar met het feit dat Google de genoemde Webmasterhulpprogramma’s voor Search Console in 2015 heeft laten vallen.
- Technische vereisten: Google heeft een nieuwe sectie gepubliceerd om mensen te helpen begrijpen hoe ze inhoud kunnen publiceren in een indeling die Google Zoeken kan indexeren en die inhoud kan openen.
- Spambeleid: Google heeft zijn richtlijnen voor het Google Zoeken-beleid tegen spam geüpdatet, “om site-eigenaren te helpen voorkomen dat ze inhoud maken die niet nuttig is voor mensen die Zoeken gebruiken”, zei Google. Houd er rekening mee dat de meeste inhoud in dit spambeleid al bestaat op Google Search Central. Google heeft echter een paar toevoegingen gedaan om duidelijkere richtlijnen en concrete voorbeelden te bieden voor problemen zoals misleidend gedrag, link-spam, online intimidatie en oplichting en fraude, de bedrijf vertelde ons.
- Belangrijkste best practices: Google heeft ook nieuwe richtlijnen gepubliceerd met de belangrijkste best practices waarmee mensen rekening kunnen houden bij het maken van sites, om inhoud te maken die mensen van dienst is en waarmee een site gemakkelijker te vinden is via Google Zoeken.
Andere wijzigingen zijn onder meer het organiseren van de inhoud in een meer logische structuur en het consolideren van vergelijkbare pagina’s.
- Google Search Essentials: vervangt de overzichtspagina met richtlijnen voor webmasters. Het bevat nieuwe secties: technische vereisten, spambeleid en de belangrijkste best practices.
- Technische vereisten voor Google Zoeken: dekt wat Google nodig heeft van een webpagina om deze weer te geven in Google Zoeken.
- Spambeleid voor Google Zoeken: vervangt het gedeelte Kwaliteitsrichtlijnen van de richtlijnen voor webmasters. Het is herschreven om meer relevante voorbeelden te bevatten en om preciezer taalgebruik te gebruiken. Opmerkelijke updates zijn onder meer:
- Link spam: consolideert eerdere pagina’s over betaalde links en link-schema’s.
- Malware en kwaadaardig gedrag: consolideert informatie die eerder in het gedeelte Beveiliging op onze site stond.
- Gehackte inhoud: consolideert informatie die eerder in het gedeelte Beveiliging op onze site stond.
- Dunne gelieerde pagina’s: consolideert eerdere pagina’s over dunne inhoud en gelieerde programma’s.
Nieuwe secties zijn onder meer:
- Misleidende functionaliteit
- Verzoeken om auteursrechten te verwijderen
- Verwijdering van online intimidatie
- Oplichting en fraude
- Het creëren van nuttige, betrouwbare inhoud waarbij de mens centraal staat (Google’s helpful content update)
Artikel van Search Engine Land