Skip to main content

Elk bedrijf kent het wel, de vraag: wat is onze propositie? Wat is het unieke aanbod dat we doen aan onze klanten? Het lijkt een simpele vraag, maar het is de kern van jouw bedrijf. Je propositie bepaalt namelijk of mensen interesse hebben in wat je aanbiedt en of ze bereid zijn om hier geld voor te betalen.

Hoe schrijf je een propositie?

Als je weet wat het probleem is dat je wilt oplossen én hoe je dit beter kunt doen dan je concurrenten, kun je aan de slag met het schrijven van je propositie. Een goede propositie is kort, helder en concreet. Het is belangrijk dat je niet te veel informatie geeft, want dan raakt je klant overweldigd en vergeet hij waarom hij interesse had in jouw product. Geef dus alleen de belangrijkste informatie. Je kunt je propositie opschrijven in een aantal zinnen of in een kort stukje tekst. Het is belangrijk dat je klant snel kan zien wat het voordeel is van jouw product of dienst. Een manier om dit te doen is door te beginnen met het noemen van het probleem en daarna het oplossen ervan.

Tip om een propositie te bedenken

Denk eerst aan wat het probleem is dat je wilt oplossen met jouw product of dienst. Wat is het probleem dat je klant heeft? Als je dit weet, kun je gaan nadenken over hoe je dit probleem kunt oplossen. Maar let op! Je moet niet alleen het probleem oplossen, je moet het ook beter oplossen dan je concurrenten. Dit is waar je aanbod een rol speelt. Je moet laten zien waarom je bedrijf de beste is in het oplossen van het probleem van je klant. Doe dit op een manier die aanspreekt en die onderscheidend is.

Een propositie aan je kerndoelgroep

Een propositie goed verkopen aan je kerndoelgroep is niet altijd makkelijk. Het is belangrijk om te weten wie je kerndoelgroep is en wat zij willen. Het is verleidelijk om alles aan iedereen te willen verkopen, maar dit is niet realistisch. Het is beter om je te richten op een bepaalde groep mensen en een aanbod te bedenken die perfect aansluit bij wat zij willen. Op deze manier weet je zeker dat je propositie aanslaat en dat je klanten overtuigd zijn van jouw product.

Samenwerking met een marketing bureau

Wanneer je je propositie wilt bepalen dan is het verstandig om dit samen met een marketing bureau te doen. Zij hebben namelijk de kennis en ervaring om dit op een goede manier voor je uit te werken. Daarnaast kunnen ze je ook helpen met het maken van een goede strategie om je propositie onder de aandacht te brengen van je doelgroep.