Je hebt een bedrijf en natuurlijk hebt je ook een website met of zonder webshop. Je weet dat een bedrijf tegenwoordig op het internet vertegenwoordigd moet zijn. Klanten en potentiële klanten consulteren eerst het internet als ze op zoek zijn naar een product of dienst.
De website van jouw onderneming wordt niet enkel meer op desktop computers bekeken, maar ook mobiel. Dit heeft gevolgen voor de website van het bedrijf. Het scherm van een mobiele telefoon is immers veel kleiner dan dat van een desktop computer. De weergave van de website moet aangepast worden aan het scherm waarop men de website bekijkt. In andere woorden: de website moet responsief zijn, maar waarom is een mobiele website nu zo belangrijk?
Mobiel is booming
Even snel op de smartphone kijken of er een restaurant in de buurt is. Waar kan ik een parkeerplaats vinden? Snel een hotel reserveren en zo zijn er nog veel meer voorbeelden te vinden. En nu zijn we direct bij een belangrijk punt aangekomen: we doen het allemaal met de smartphone; we doen het allemaal mobiel!
De internetomzetten groeien nog jaarlijks aanzienlijk: in 2018 groeide de omzet van online verkopen met gemiddeld 17.8 procent. Jong en oud gebruikt tegenwoordig het internet en dat doen we steeds vaker met mobiele apparatuur: de smartphone en de tablet. In 2018 had meer dan 50 procent van het internetgebruik plaats via mobiele apparatuur en het aandeel zal de komende jaren alleen nog maar snel verder stijgen. Mobiel internet is booming!
Google en jouw online vindbaarheid
Google kijkt bij het bepalen van de relevantie van jouw website voor de zoekopdracht ook naar de mobile variant van de website. Is de internetpagina ook op mobiele apparatuur goed toonbaar, dan krijgt de site een betere ranking in de zoekresultaten. “Mobile first”.
Potentiële klanten raadplegen het internet als ze naar een product of dienst opzoek zijn. Hierbij wordt gebruikgemaakt van een zoekmachine. Google is veruit de meest gebruikte zoekmachine. In Nederland neemt Google meer dan 95 procent van alle zoekopdrachten voor haar rekening.
Een goede ranking is belangrijk. Je wilt tenminste op de eerste pagina van de zoekresultaten terecht komen, want in meer dan 90 procent van de gevallen wordt er namelijk niet meer gekeken op de vervolgpagina’s. Gewenste resultaat niet gevonden? Dan wordt er gelijk een nieuwe zoekopdracht ingetikt.
Mobiel internet: lokaal is belangrijk!
De mobiele internetter verschilt van de internetter die een desktop gebruikt. Achter een desktop wil men nog wel eens de tijd nemen om te zoeken en scrollen, maar een mobiele internetter wil snel en gemakkelijk de informatie op het kleine scherm kunnen vinden.
Mobiele internetters hebben hun smartphone overal bij zich en zijn eigenlijk constant online. Zij gebruiken het internet ter plekke waar met zich bevindt. Hoe kom ik van A naar B? Is er een hotel in de buurt? Waar kan ik hier een bloemenzaak vinden? Veel zoek opdrachten zijn lokaal georiënteerd. Het is daarom belangrijk dat ook het midden en klein bedrijf op het web aanwezig zijn. Vooral zij kunnen profiteren van de “mobile boom”.
Bij lokale zoekopdrachten, opdrachten waarbij bijvoorbeeld een plaats of straat wordt genoemd, krijgen de lokale internetpagina’s de hoogste ranking. Het is dus zaak als lokale ondernemer via de website bij Google kenbaar te maken waar de onderneming gevestigd is. Google gebruikt overigens ook de GPS van de smartphone om te bepalen waar de zoeker zich bevindt.
Mobiel is geschikt voor Apps
Er wordt steeds meer via de smartphone op internet gekocht. De mobiele internetter heeft echter slechts een klein scherm ter beschikking, maar wil de informatie snel en makkelijk kunnen vinden. Om het de gebruiker van jouw mobile website gemakkelijk te maken, kun je een applicatie of app laten ontwikkelen. Deze neemt de klant bij de hand en leidt hem of haar bijvoorbeeld snel door een bestel- of reserveringsproces.
Een applicatie is een verlengstuk van de mobiele website en ze zijn, vanwege het gemak dat ze bieden, zeer in trek bij de gebruikers. Als de klant nog eens jouw dienst nodig heeft, kan men snel zonder zoeken via de applicatie bestellen, reserveren, betalen of andere diensten en producten bekijken of kopen. Snel en gemakkelijk voor de mobiele klant en daarom tevens een goede manier om klanten aan jouw onderneming te binden.
Mobiel internet en sociale media
Het mobiele internet is uitermate geschikt voor communicatie met de sociale media. Nederland kende in 2018 ongeveer elf miljoen gebruikers van de sociale media, waarbij Whatsapp, YouTube en Facebook de koplopers zijn. De Nederlander spendeert dagelijks bijna twee uur van zijn tijd op de sociale media.
Het inzetten van sociale media voor jouw onderneming is een mogelijkheid om de band met jouw klanten en potentiële klanten te onderhouden. Koppelingen vanuit de media naar een mobiele website maken het de klant gemakkelijk om bijvoorbeeld via Facebook een online bestelling bij jouw onderneming te plaatsen.
Nabije toekomst voor mobiel internet: 5G
Tenslotte nog even nadenken over de toekomst. In Amerika en Zuid Korea is het al in gebruik: 5G, de vijfde generatie draadloze netwerktechnologie. Ongeveer twintig maal sneller dan het huidige 4G netwerk. Dit 5G netwerk maakt gebruik van het huidige netwerk, echter om meer data te kunnen versturen, wordt er gebruikgemaakt van hogere frequenties en van een meer efficiënte inzet van de techniek.
“The internet of things”. Het 5G netwerk zal ervoor zorgen, dat er veel meer zaken via het mobiele internet kunnen worden afgehandeld. Er zijn steeds meer slimme apparaten die via het internet met de mobiele telefoon communiceren. Zo kun je op het werk al, met een app, het koffiezet apparaat thuis aanzetten, of de beelden van de beveiligingscamera’s van jouw huis bekijken. In de toekomst zal er met 5G nog veel meer mogelijk worden, waarbij ook de mobile website een belangrijke rol kan spelen.
Mobiele website, een must voor groot en klein
Het maakt niet uit of je lokaal, nationaal of internationaal zaken doet. Overal neemt het gebruik van mobiele apparatuur snel toe. Wereldwijd besteden internetconsumenten gemiddeld meer dan zes uur per dag aan het mobiel internetten. Dit is voor een zeer groot deel te danken aan de populariteit van de smartphone.
Meer dan 90 procent van de Nederlanders is in het bezit van een smartphone in 2018 en meer dan 60 procent heeft een tablet. Het is dus niet zo verwonderlijk dat het mobiele internet ook in Nederland booming is. Mis de boot niet en zorg dat jouw mobiele website is voorbereid op de toekomst en de (mobiele) klant van morgen.