Skip to main content

Als ondernemer ben je de hele dag bezig met van alles binnen je bedrijf. Denk hierbij aan het regelen van de logistieke zaken, het verzorgen van contact met klanten en het regelen van de interne zaken binnen het bedrijf. Dit alles vergt veel tijd. Een bedrijf heeft deze klanten nodig om te blijven bestaan. Je wilt dan ook zoveel mogelijk klanten binnenhalen, want zij zorgen voor de inkomsten. Maar hoe kom je aan nieuwe klanten? Een goede manier is om de klanten online te werven. Maar hoe maak je het online werven van klanten nou een groot succes?

Waarom klanten werven? 

Waarom is klanten werven zo belangrijk? Klanten heb je nodig om je bedrijf draaiende te houden. De meeste ondernemers weten dat je klanten moet werven voor een langer termijn. Je moet ervoor zien te zorgen dat mensen lang gebruik willen maken van je diensten. Het kan zomaar zijn dat je product vandaag erg geliefd is, maar dat hun interesses morgen ergens anders liggen. Mensen kunnen er zomaar voor kiezen om over te stappen op een ander product waarmee ze de interesse in jouw product verliezen en jouw product niet meer willen kopen. Je moet er dus ook voor zien te zorgen dat je nieuwe mensen met je diensten interesseert. Als anderen jouw diensten niet meer afnemen dan ben je wat klanten armer. Dit is nadelig voor je bedrijf. Zorg ervoor dat je hier altijd op tijd op reageert. Door vooraf nieuwe klanten te werven, zorg je ervoor dat het verlies van de andere klanten minder impact heeft . Op het moment dat je merkt dat het aantal klanten afneemt, ben je eigenlijk al te laat. Door middel van werven zorg je voor continuïteit voor het bedrijf. Dit heeft als gevolg dat je bedrijf groeit en dat de omzet hoger is. Daarnaast is het natuurlijk leuk om mensen te enthousiasmeren over je bedrijf.

Herken het klikgedrag van je doelgroep 

De meeste mensen in Nederland kijken vooral online naar producten en diensten en komen op die manier ook bij verschillende bedrijven uit. Denk maar eens naar het zoeken naar diensten en producten waarbij je de producten eerst wilt vergelijken voordat je een aankoop definitief maakt. Je bezoekt een webshop en je kijkt eerst naar de verschillende producten die je er kunt kopen. Vervolgens plaats je gewenste producten in een winkelwagen en doe je je aankoop. Je moet dus herkennen waar je klanten op willen klikken en welke aankomen ze uiteindelijk zullen doen. Ditzelfde geldt voor de interesse wekken voor je bedrijf. Je wilt met je bedrijf opvallen zodat mensen zullen kiezen voor jouw bedrijf en uiteindelijk gebruik zullen maken van jouw diensten. Hoe maak je je bedrijf interessant genoeg?

Je bedrijf moet gevonden worden. Het internet is daar een goed medium voor. Via social media kun je met je bedrijf adverteren, maar ook door middel van doorverwijzingen via andere websites kun je adverteren. Misschien nog wel een beter middel is een eigen website zodat je bedrijf kan worden gevonden via zoekmachines. Door een website te bouwen, worden er zoekwoorden gekoppeld aan jouw bedrijf. Zodra mensen deze zoekwoorden opzoeken in de zoekmachines, zal jouw website naar boven komen in de zoekresultaten en zullen mensen je bedrijf kunnen aanklikken. Vervolgens zullen ze gebruik kunnen gaan maken van je diensten en groeit je bedrijf.

Klanten werven via je website 

Bouw niet zomaar een website op, maar bouw een website op die vertrouwen uitstraalt. Met een professionele website zorg je ervoor dat mensen ook automatisch vertrouwen krijgen in je bedrijf en zo eerder geneigd zijn gebruik te gaan maken van je diensten. Zorg ervoor dat je website professioneel geschreven teksten bevat, er mooi uitziet met professionele foto’s en is voorzien van een goede indeling. Stem de uitstraling en de lay-out af op je branche en maak je site toegankelijk voor bezoekers. Door je hieraan te houden, zorg je ervoor dat mensen bereid zijn om je bedrijf verder te onderzoeken. Natuurlijk kan je er geen garantie aan binden dat mensen ook werkelijk gebruik zullen gaan maken van je diensten, maar je kan de kans hierop wel verhogen. Bij IMedia Bureau kan je een professionele website laten maken voor je bedrijf. Hier kun je een website laten maken die vervolgens ook goed gevonden wordt in de zoekresultaten van de zoekmachines.

Klanten helpen bij het werven van andere klanten 

Je hebt vast wel eens gehoord van de term ‘mond-tot-mondreclame’. Dit houdt in dat, als iemand tevreden is over een bedrijf hij of zij dit aan een ander doorgeeft. Deze persoon wil vervolgens de diensten ook zelf gaan ervaren. Is hij ook tevreden, dan geeft hij dit weer door aan een ander persoon en zo gaat het verder. Dit is de beste manier om je bedrijf aan het licht te brengen. Mensen zoeken daarnaast ook naar reviews die betrouwbaar zijn. Denk hierbij aan de Google Reviews. Doordat mensen positieve reviews achterlaten over je bedrijf, zullen anderen hierop vertrouwen en ook geneigd zijn gebruik te gaan maken van je diensten. Een goede website laten maken en deze online zetten is positief voor je bedrijf.

Online werven is niet lastig 

Het is niet lastig om klanten online te werven. Het is zelfs veel makkelijker dan het offline werven van klanten. Bij het offline werven van klanten, moet je zorgen voor advertenties die je in de kranten plaatst of door middel van het uitdelen van folders. Dit is een tijdrovende bezigheid waar je met je professionele bedrijf niet op staat te wachten. Ook al zou je er mensen voor inhuren om deze reclame voor je te verspreiden, je doelgroep zal nooit in zijn volledigheid worden behaald. Online heb je veel meer mogelijkheden. Het is niet alleen veel makkelijker om je bedrijf in de spotlights te zetten, maar het is ook veel beter inzichtelijk te maken hoe het staat met de resultaten. Met een goede website wordt je bedrijf eerder gevonden. Via de website statistieken kun je duidelijk zien op welke manier je website wordt gevonden en hoe vaak je website is bezocht. Vervolgens is het ook makkelijker om in te spelen op de wensen van de potentiële klanten. Je ziet welke producten in trek zijn en welke minder in trek zijn. Op deze manier kun je je aanbod verbeteren of veranderen.

Een succesvol bedrijf heeft een goede website en bij iMedia Bureau zijn we ons daarvan bewust. Je kunt hier dan ook gerust terecht voor het stellen van je vragen met betrekking tot het adverteren van je bedrijf door middel van een website die goed te vinden is in de zoekresultaten van de zoekmachines. Daarnaast zijn er natuurlijk ook verschillende stappen die moeten worden bewandeld om een website tot een groot succes te maken. Optimalisatie is hier een onderdeel in. Je website zal niet zomaar worden gevonden. Er moet gebruik worden gemaakt van goede zoekwoorden en een goede lay-out van je website. Een goed geoptimaliseerde website zal namelijk veel eerder worden gevonden en dit is weer gunstig voor je bedrijf. Tot slot hoef je ook niet bang te zijn dat je bij verschillende bedrijven moet aankloppen om je website op te bouwen. iMedia Bureau zal één vast aanspreekpunt zijn. Je kunt er dus altijd terecht. Ook als je tussentijds hulp nodig hebt. Omdat je met je bedrijf al genoeg kosten moet maken, zijn de kosten die je moet betalen voor het laten maken van een website laag.

Je kunt altijd een vrijblijvend gesprek aanvragen om de mogelijkheden van het maken van een website voor jouw bedrijf te bespreken.