Als ondernemer aan de slag gaan kan eigenlijk niet meer zonder een website met een goede homepage. Wie klanten wil binnenhalen moet hier maximale aandacht aan besteden. De doelgroep is immers bijna volledig online te vinden tegenwoordig. Internet is de eerste vindplaats voor vrijwel alle potentiële klanten die u kunt bereiken. Het is dan ook belangrijk om te zorgen dat de website optimaal is ingericht om van deze bezoekers ook daadwerkelijk klanten te maken. De best mogelijke eerste indruk als ondernemer maken is daarbij essentieel. Met de volgende 5 tips is het goed mogelijk om met de homepage maximaal resultaat als ondernemer te bereiken.

5 belangrijke voorwaarden

Voor we de 5 tips afzonderlijk gaan bespreken is het goed om ze eerst even op een rij te zetten. Er zijn namelijk belangrijke voorwaarden waar u aan moet voldoen als het om een goede homepage gaat en kunnen scannen is er daar één van. Dit is een goed voorbeeld hiervan. Het betreft de volgende vijf punten:

  • Het hebben van een eigen huisstijl
  • Een homepage die gemakkelijk te scannen is
  • Een duidelijk menu om verder te navigeren
  • Een duidelijke boodschap
  • Actuele teksten

Wie deze 5 zaken optimaal weet te verwerken in de homepage maakt een zeer goede kans om meer klanten binnen te halen. Dit maakt het extra interessant om ze eens punt voor punt te bespreken. Elke ondernemer, ongeacht de branche waarin deze actief is, kan hier een voordeel uit halen.

1. Ontwikkel een eigen huisstijl

De opkomst van het internet in de afgelopen 20 jaar heeft veel veranderd op zakelijk gebied. Eén ding is echter onverminderd hetzelfde gebleven. Het is nog altijd zeer belangrijk dat u een eigen huisstijl ontwikkelt. Dit is de stijl die in alle vormen van communicatie van de onderneming terugkomt en die voor herkenbaarheid zorgt. Vooral online is dit natuurlijk erg belangrijk, zeker wanneer het om een goede homepage gaat. Wanneer de stijl ook nog eens overeenkomt met bijvoorbeeld advertenties en visitekaartjes zal dit alleen maar voor meer duidelijkheid en herkenbaarheid zorgen. Het is dan ook opvallend om te zien dat dit veel minder vaak goed gaat dan eigenlijk zou moeten.

Door de vele mogelijkheden die platforms om websites te ontwikkelen bieden, is het verleidelijk om online alles net even anders te doen. Trap niet in deze valkuil. Voer niet alleen het logo, maar ook de verdere huisstijl goed door online. Iemand die u via een andere weg dan een zoekmachine heeft leren kennen kan u dan ook direct herkennen als het bedrijf waarnaar gezocht wordt wanneer de homepage wordt bezocht.

2. Maak de homepage gemakkelijk te scannen

Een ander punt van aandacht waar u tijd aan moet besteden is de mate waarin een goede homepage scanbaar is. Scannen is iets van alle tijden. Zo waren in de tijd van printmedia de foto en de kop essentieel om lezers te trekken. Online is het voor ondernemers vooral belangrijk om te zorgen dat bezoekers binnen enkele tellen weten waar ze naartoe moeten om te vinden wat zij zoeken. Een belangrijke factor hierin is de manier waarop met de lay-out is omgegaan. Zo is het bijvoorbeeld altijd slim om het simpel te houden.

Hoe duidelijker alles is, hoe kleiner de kans is dat een bezoeker weer vertrekt zonder zaken te doen. Er zijn verschillende handigheidjes hiervoor. Houd de teksten bijvoorbeeld kort en gebruik veel tussenkopjes. Maak de koppen ook duidelijk en begrijpelijk. Zorg voor lijstjes met behulp van bulletpoints. Zorg voor een goede regelafstand. Als het gaat om de lay-out is het belangrijk om niet te veel verschillende kleuren te gebruiken. Gebruik daarbij een duidelijke, opvallende kleur om de belangrijkste zaken te markeren op de pagina. Zorg voor afbeeldingen en beeldmateriaal.

3. Zorg dat het menu duidelijk is

Zoals eerder bij het vorige punt aangegeven is duidelijkheid van belang. Een goede lay-out is hier belangrijk in, maar u moet ook zorgen voor een duidelijk menu. Een goede homepage is natuurlijk te vergelijken met een etalage. Het moet duidelijke aanwijzingen geven van wat er te zien is. Direct bij de eerste oogopslag moet de potentiële klant al veel weten. Wat hebt u te bieden en waar is dit dan te vinden? Daar zorgt het duidelijke menu dan ook voor. Dit wordt ook wel de navigatie genoemd. In de eerste plaats moet de navigatie direct te zien zijn als een bezoeker op de pagina komt. Bijvoorbeeld bovenaan de pagina of in de linkerbovenhoek.

Om het menu nog duidelijker te maken op de homepage is het belangrijk om duidelijke termen voor de knoppen te gebruiken. Dat kan bijvoorbeeld ‘diensten’ zijn, of ‘producten’, afhankelijk van wat u als ondernemer biedt. Ook ‘contact’ is een goed voorbeeld. Dit soort woorden maakt direct duidelijk waar de bezoeker naartoe moet om te vinden wat hij zoek. Wat wel heel belangrijk is, is dat alles kort en to-the-point is wanneer het menu wordt ontwikkeld.

4. Zorg voor een duidelijke boodschap

Een goede homepage is het voorportaal van de website. Het moet uw bezoekers de weg wijzen waar zij de zaken of informatie kunnen vinden die zij zoeken. Het is echter niet de bedoeling om al die zaken en informatie al op de homepage te vinden. Het is verleidelijk om alles al direct op de homepage te vertellen. Wie u bent en wat u doet en vooral ook waarom u het doet zijn hier voorbeelden van. Toch is dit alles behalve de bedoeling. Het is toch vooral zaak om alles zo overzichtelijk en to-the-point als mogelijk te houden. Dit brengt de klant ook niet in de war. Bedenk bijvoorbeeld dat ook een fysieke winkel meerdere schappen heeft en niet de gehele winkelvoorraad en het eerste schap naast de deur ligt.

Zorg dus dat u een duidelijke eerste boodschap heeft die voor alle potentiële klanten aansprekend is. Dit kan bijvoorbeeld een bepaald gevoel dat u wilt oproepen bij uw klanten zijn. Zoek hier het juiste beeld aan en vul dit alleen aan met de hoognodige tekst. Vaak is bijvoorbeeld een beeld van een greep uit het aanbod dat u heeft al een hele goede optie om succes te hebben. Dit is een zeer krachtige boodschap te noemen die eigenlijk altijd werkt. Alle reden om hiermee aan de slag te gaan om die reden.

5. Houd de teksten altijd actueel

Dat een website makkelijk te scannen is, brengt ook een relatief nadeel voor u als ondernemer met zich mee. Klanten zien daardoor ook snel of de website recent nog onderhouden is. Wanneer de teksten die erop staan direct te herkennen zijn als gedateerd, dan kan dit afschrikwekkend werken. Bezoekers kunnen dan het idee krijgen dat de onderneming bijvoorbeeld stil is komen te liggen. Daarmee worden er dus onnodig ook klanten worden weggejaagd. Daarnaast is er ook nog een andere belangrijke reden om de teksten goed scherp en actueel te houden.

Wanneer alles inhoudelijk goed klopt, dan straalt dit uit dat er kennis van zaken is. Daarom is goede tekst dus ook een belangrijke factor in het geheel. Wanneer die tekst dan ook nog actueel is, dan straalt dat uit dat u er ook mee bezig bent als ondernemer. Oude acties of oude nieuwsberichten kunnen al snel een averechts effect hebben. Natuurlijk hoeven nieuwsberichten niet te worden weggehaald wanneer ze een dag oud zijn. Probeer echter wel te voorkomen dat het voortdurend enkele weken duurt voor er nieuwe berichten verschijnen. Dit is wat de bezoeker ook graag ziet bij een bezoek aan de homepage.