Google Ads biedt jou de mogelijkheid om te adverteren op zoektermen. De advertenties worden in Google in de buurt van de zoekresultaten weergegeven. Wat is Google Ads precies?
Wat is Google Ads?
Google Ads is een betaalde zoekadvertentiedienst die door Google wordt geëxploiteerd. Het is een betaald reclame platform dat is ontstaan vanwege de stevige concurrentie concurrentie van andere zoekmachines zoals Yahoo! en Microsoft. Google verzamelt alle relevante webpagina’s en maakt advertenties voor die webpagina’s. Dit is een zeer geavanceerd proces en neemt veel tijd in beslag. Maar het belangrijkste is dat je in staat bent om jouw advertentie te plaatsen op een van deze webpagina’s.
Hoe gebruik je Google Ads?
De eerste stap bij het gebruik van dit advertentieprogramma is het kiezen van het (de) trefwoord(en) die relevant zijn voor jouw bedrijf. Daarna moet je ervoor zorgen dat je jouw landingspagina goed hebt geoptimaliseerd. Denk daarbij onder andere aan het toevoegen van een optimaal aantal relevante zoekwoorden. Dit zijn de trefwoorden waarop je je zult richten wanneer iemand zoekt naar een product of dienst met betrekking tot het bedrijf.
Relevante zoekwoorden
Vervolgens moet je er voor zorgen de relevante zoekwoorden zijn opgenomen in de title-tag. Daarnaast dient de title-tag de zin (nen) te bevatten die relevant zijn voor jouw bedrijf. Tot slot moeten jouw advertenties op allerlei relevante pagina’s binnen jouw branche komen te staan.
Optimalisatie is de sleutel
Voor een succesvolle campagne op Google moet jouw website volledig geoptimaliseerd zijn. Dit betekent dat het zo is ingericht dat relevante bezoekers de site snel weten te vinden. Denk bijvoorbeeld aan SEO-geoptimaliseerde blogs en goede navigatie. Nadat je daarvoor hebt gezorgd is het de kunst om de advertenties voor jouw site en/of project op meerdere plekken in de zoekresultaten te krijgen. Dit doe je onder andere door advertenties te plaatsen op backlinks, die relevant zijn voor jouw bedrijf. Simpel gezegd is een backlink een link van een andere website naar die van jou.
Regio’s selecteren
Tevens is het mogelijk om te bepalen waar jouw advertenties zullen verschijnen door het selecteren van bepaalde regio’s. Dit kan zowel lokaal als internationaal zijn. Op die manier zorg je ervoor dat jouw advertenties zichtbaar zijn op plaatsen waar gebruikers eerder naar jouw producten en/of diensten zoeken.
Bieden op trefwoordzinnen
Met dit advertentie programma kunt je bieden op bepaalde trefwoordzinnen die betrekking hebben op de niche van jouw site. Het advertentieprogramma geeft je de mogelijkheid om te bieden zo laag als 5 cent, maar ook een bod van 5 euro is een optie. Zorg voor een zo laag mogelijke Pay Per Click (PPC), wat inhoudt dat je alleen betaalt aan Google wanneer er op jouw advertentie wordt geklikt. Zorg er daarnaast voor dat je advertenties te zien op pagina’s met een hoge page rank. Daardoor behaal je zo veel zoekverkeer als mogelijk is
Vermijd negatieve zoekwoorden
Met Google Ads kun je maximaal tien advertenties op één pagina plaatsen, waarbij je ervoor moet zorgen dat het gebruik van negatieve zoekwoorden hebt vermeden. Dit houdt in dat je zelf een lijst maakt met zoekwoorden die niet relevant zijn voor jouw advertentie. Denk bijvoorbeeld aan “schoenen verkopen”. Wil je vermijden dat niet mensen die op zoek zijn naar schoenen op jouw advertentie klikken? Plaats dan deze woorden op de negatieve zoekwoorden lijst. Een negatieve zoekwoordenlijst is eenvoudig aan te maken in de Google Keywords Tool.
Waar vind je de Google Keywords Tool?
Nog even iets meer over de Google Keywords Tool. Daarmee bepalen hoe zoekmachines jouw site rangschikken. Door een account aan te maken bij Google krijg je toegang tot deze handige tool, waarmee u de zoekwoorden gerelateerd aan jouw bedrijf kunt beheren. Bezoek de Google Local Business Center en meld je aan om aan de slag te gaan. Zoek na het aanmelden de naam van jouw bedrijf en klik op de koppeling ‘Meer informatie’.
Alternatieven
Wanneer je trefwoord hebt geselecteerd dat geen verkeer naar jouw site aantrekt, zal Google helpen alternatieven te selecteren. Je zult in staat zijn om trefwoord termen te vergelijken met de advertentie optie van Google. Op die manier bepaal je snel en eenvoudig welke alternatieven beter presteren en waar je jouw advertenties wilt laten verschijnen.
Wat zijn de voor- en nadelen van dit advertentieprogramma?
Google Ads is een bekende naam in de online marketingwereld. Het is zeer veelzijdig en nuttig voor jouw online marketingstrategie. Door te bieden op specifieke trefwoorden, kun je heel precies bepalen waar advertenties zullen verschijnen. Tevens biedt het de mogelijkheid om productcategorieën te selecteren en welke productcategorieën het meest winstgevend zijn. Bij deze nog even alle voor- en nadelen op een rij:
Voordelen:
Key Words maken advertenties betaalbaar: Wanneer klanten items of een specifieke oplossing bestuderen, is het Google’s taak om de meest geschikte en ook precieze resultaten te geven die haalbaar zijn, en dat lukt ook.
Succes is meetbaar: Met dit advertentie programma is werkelijk elk facet van jouw campagne te meten. Denk bijvoorbeeld aan de click-through prijs, conversie prijs, kosten per klik en de prijs per aankoop. Op die manier verkrijg je snel en eenvoudig inzicht in wat wél en niet werkt.
Nadelen:
Bepaalde zoekwoorden werken niet altijd: Niet alle Google-zoekopdrachten zijn gelijkwaardig aan elkaar. Sommige brede zoekwoorden leiden tot hevige concurrentie met grote bedrijven, waarvan je als kleine onderneming nooit kunt winnen.
Soms onnodige extra’s: Afhankelijk van jouw campagne doelstellingen, werken niet alle extra’s die Google Ads heeft. Een project gebaseerd op desktop computer conversies en click-through heeft bijvoorbeeld weinig aan statistieken en extra’s opties die te maken hebben met met mobiele website verkeer.