Bij zoekmachineoptimalisatie draait het om gevonden worden in de zoekresultaten. En toch hebben de meeste mensen de neiging om dit te beschouwen als de enige echte strategie: het verhogen van de organische rangschikking van jouw website. Toen Google begon was dat misschien de enige methode om het organische zoekverkeer te vergroten. Helemaal aan het begin van het tijdperk werden er alleen blauwe links getoond in de zoekresultaten: hoe hoger die stond, hoe meer erop werd geklikt. Tegenwoordig zijn de zoekresultaten compleet anders, want ze zijn visueel en interactief. Het is nu mogelijk om meer kliks te genereren zonder te investeren in een hogere ranking. We geven 4 tips om met je huidige rankings meer klikken te genereren.
1. Rich snippets
Rich snippets zijn de eerste. Het zijn normale zoekresultaten in Google, waar extra informatie aan wordt toegevoegd, naast de meta titel, meta beschrijving en de URL. Het resultaat wordt ‘’verrijkt’’ met informatie die door de website-eigenaar is gekozen.
Om die aanvullende gegevens te verstrekken, moeten website-eigenaren gestructureerde gegevens gebruiken, bij voorkeur Schema. Google biedt een hele lijst met schematypen die ze ondersteunen. In het algemeen zijn dit de meest gebruikte Schema-typen:
- Productschema dat de prijs en beschikbaarheid van jouw product in het zoekfragment zal opnemen. Als je productrecensies van de verzamelt, kan dit ook worden opgenomen.
- FAQ-schema kun je toevoegen aan iedere pagina. Deze vragen verschijnen als snippet onder het normale zoekresultaat en het antwoord kun je uitvouwen. Het is mogelijk om interne links te verwerken in het antwoord, zodat je gebruikers kunt verleiden om door te klikken.
Er zijn ook tal van andere typen die voor meer specifieke doeleinden zullen werken. Deze omvatten evenementen, recepten, cursussen en nog veel meer. Zorg ervoor dat je dit kunt implementeren nop je website, want met rich snippets kun je het zoekresultaat extra laten opvallen. Je genereert een groot oppervlakte aan zichtbaarheid, waarmee je het aantal klikken aanzienlijk kunt verhogen.
2. Titel & H1 koppen
De titel van een zoekresultaat is traditioneel het meest zichtbare deel in de zoekresultaten. Het is daarom belangrijk om hier bovengemiddeld veel aandacht aan te besteden. Een goede titel trekt niet alleen de aandacht, maar zorgt ervoor dat gebruikers doorklikken naar jouw website.
Vroeger was het eenvoudiger: Google pakte de titel van de pagina en gebruikte deze als titel van het zoekresultaat. In de afgelopen jaren is Google begonnen met het herschrijven van die titels en genereert automatisch iets anders.
Het lijkt erop dat Google wil dat hun gebruikers dezelfde tekst zien als ze vanuit het zoekresultaat doorklikken naar de pagina. Het kan dus helpen om de H1 aan te passen aan de titel. Google zegt dat dit beter is voor de gebruikersvriendelijkheid en dat het misleiding voorkomt.
Zorg ervoor dat jouw H1-kop dezelfde content bevat als de titel, zodat je Google overtuigt om deze in het zoekresultaat te gebruiken.
3. Afbeeldingen
Zoekresultaten zijn extreem visueel geworden. Met name de mobiele zoekresultaten laten vrijwel altijd een afbeelding of video zien naast het zoekresultaat. Google gebruikt afbeeldingen van de desbetreffende pagina en plaatst deze naast in het zoekresultaat, waardoor ze gemakkelijker en aantrekkelijker zijn om op te klikken. Als je geen afbeeldingen op de pagina hebt, heeft Google geen afbeelding om op te halen, dus zal jouw zoekresultaat verloren gaan in de menigte van andere – vaak meer visuele – zoekresultaten en dat heeft consequenties voor het aantal klikken.
Er zijn geen specifieke aanbevelingen van Google over hoe deze afbeeldingen moeten worden gemarkeerd. Het lijkt erop dat Google een willekeurige afbeelding van de desbetreffende pagina gebruikt. We raden dus aan om een afbeelding op de pagina te gebruiken, zodat Google deze afbeelding kan gebruiken in de zoekresultaten. Het zoekresultaat zal meer opvallen, aantrekkelijker zijn om op te klikken en de CTR aanzienlijk verhogen.
4. Publicatiedatum
De datum waarop de inhoud is gemaakt (of bijgewerkt) wordt vaak weergegeven in zoekresultaten. Het is duidelijk dat dit van invloed kan zijn op het doorklikken. Mensen zullen eerder geneigd zijn om op een nieuw resultaat te klikken dan op een oud resultaat. Als je meer wilt weten over rich snippets en je kunt kiezen uit onderstaande resultaten, op welke zou je dan klikken?
Zeer waarschijnlijk op het nieuwste resultaat, want de informatie uit de andere resultaten zijn mogelijk alweer veroudert of de nieuwste ontwikkelingen worden in dat artikel niet besproken. Het is dus altijd een goed idee om de inhoud up-to-date te houden!
Conclusie
Wil je met de huidige rankings meer klikken ontvangen, dan kun je overwegen om een of meerdere besproken manieren te implementeren. Je kunt ook alle manieren toepassen. Het voordeel is dat je op deze manier een grote oppervlakte qua zichtbaarheid afdwingt in de zoekresultaten en daarmee de kans op een klik vergroot.
Er zijn ook nog andere praktijken die een rol spelen bij het genereren van het aantal klikken. Het is een goed idee om de basisregels met betrekking tot SEO in acht te nemen, zoals laadsnelheid, sitestructuur, zoekwoorden en backlinks, zodat je de kans vergroot om hoger in Google te score. Een nummer 1 zoekresultaat ontvangt automatisch veel meer klikken dan een zoekresultaat op positie 5. Alleen hoger scoren in Google is een strijd op zich en staat los van de aanbevelingen in dit artikel.
Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van JM Promotions