Wanneer je aan de slag gaat met SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie, krijg je automatisch te maken met domein autoriteit, afgekort met DA. Dit begrip staat voor de waarde van een bepaald internetdomein. De autoriteit van een domein wordt gegeven op een schaal van 1 tot 100 en hoe hoger dit getal, hoe beter een onderneming ervoor staat. Diverse factoren zijn van invloed op deze waarde en kunnen zorgen voor een hogere zichtbaarheid en vindbaarheid. Wat is domein autoriteit precies, hoe wordt het bepaald en hoe kun jij de autoriteit van jouw onderneming beïnvloeden?
Wat is domeinautoriteit precies?
De autoriteit van een domein wordt dus gegeven op een schaal van 1 tot 100 en wordt door Google toegekend aan alle websites. Op basis hiervan worden de meest relevante zoekresultaten getoond bij een zoekopdracht. Diverse factoren spelen een rol bij deze beoordeling, waaronder content, een goede interne linkstructuur en meta-titel en -beschrijving en mobielvriendelijkheid.
Domain Authority: What is It & How Does It Work? – Moz
Hoe wordt de autoriteit van een domein bepaald?
Diverse criteria dragen bij aan de beoordeling van de waarde van een website, waaronder:
- Het domein is optimaal voor zoekmachines en volgt de SEO-richtlijnen. Deze richtlijnen worden regelmatig aangepast, dus wordt verwacht dat een website hierin meegaat.
- Een website moet een goede navigatiestructuur hebben.
- Een website moet geen links hebben die niet meer werken of niet relevant zijn. Dit beïnvloedt de waarde van de site negatief. Een website moet dus op orde zijn en links moeten regelmatig nagelopen worden.
- Hoe vaker een domein door externe websites gedeeld wordt, hoe hoger de autoriteit van dit domein. Dit kan bijvoorbeeld door een blog te publiceren met artikelen waar andere websites ook naar refereren.
- Hoe langer een domein actief is, hoe hoger de score voor de autoriteit is. Het moet echter ook aan de andere voorwaarden voldoen.
Op diverse manieren wordt de waarde van een website bepaald, maar de domeinautoriteit geeft snel inzicht in de kwaliteit. Vandaar dat het voor bedrijven ook belangrijk is zich hierop te richten. Dit zegt echter niet alles over de vindbaarheid en de kwaliteit van content. Elk systeem kent uiteraard zijn tekortkomingen.
Hoe hoog moet mijn domeinautoriteit zijn?
Het is niet realistisch te streven naar een autoriteit van 100. Het is voor iedere website belangrijk om een hogere DA te hebben dan de directe concurrenten. Dit betekent namelijk dat bij specifieke zoekopdrachten jij hoger in de zoekresultaten staat dan deze concurrenten. Je wilt namelijk goed vindbaar zijn voor de zoektermen die voor jouw bedrijf van belang zijn.
Hoe kun je de DA beïnvloeden?
Je kunt de autoriteit van jouw domein ook beïnvloeden, waardoor je een hogere score hebt op een bepaald gebied en beter vindbaar bent voor potentiële klanten. Google herkent autoriteit in websites waarnaar verwezen wordt door andere websites. Immers verwijzen deze websites naar jouw site vanwege de valide informatie die erop vermeld wordt. Het is dus belangrijk dat bedrijven een zekere waarde herkennen in de toevoeging van jouw website, waardoor ze klanten erop zullen wijzen.
Om je autoriteit te verhogen, is het zodoende belangrijk om sterke externe links te hebben. Dit wordt allemaal omvat in de term linkbuilding en kan ertoe leiden dat jij bovenaan in de zoekresultaten komt te staan.