Alles wat je over linkbuilding moet weten in 2022

Indien je jezelf een klein beetje verdiept hebt in SEO optimalisatie dan heb je vast al eens van linkbuilding gehoord. Van de ruim 200+ ranking factoren die invloed hebben op de zoekresultaten en de positie van jouw website in de zoekresultaten is linkbuilding een van de meest bekendste en besproken factoren. Tegenwoordig is er echter wel een hoop veranderd en weten we dat het hebben van alleen heel veel links naar je website niet voldoende is om hoog te scoren in Google. Kwaliteit van de link is enorm belangrijk geworden. We weten tegenwoordig dat het hebben van goede en vooral kwalitatieve backlinks (kwaliteit boven kwantiteit) één van de top 3 ranking factoren is, dit gegeven is door Google zelf bevestigd tijdens een Q&A.

Onderwerpen in dit kennisartikel over linkbuilding

  1. Wat is linkbuilding
  2. Manieren van linkbuiling
  3. Do’s and dont’s
  4. Strategie
  5. Veelgestelde vragen

1. Wat is linkbuilding?

Kort gezegd is linkbuilding het verkrijgen van links naar jouw website vanaf externe websites. Het doel hiervan is een hogere waardering krijgen in zoekmachines zoals Google en daarmee uiteraard hoger te ranken in de zoekresultaten met zoektermen.

Op basis van onder andere backlinks bepaald Google de relevantie en autoriteit van een website. De uiteindelijke relevantie en autoriteit van een website wordt bepaald door een algoritme, op de kennis pagina van Google zelf onderstreept Google het belang van backlinks om de relevantie en autoriteit te bepalen. De afgelopen jaren is de wijze waarop backlinks worden gewaardeerd en het effect hiervan enorm veranderd. Daar het vroeger vooral de kwantiteit doorslaggevend was, is de kwaliteit van een backlink nu ondertussen vele malen belangrijker geworden.

We kunnen uit al deze informatie concluderen dat linkbuilding anno 2022 nog steeds een enorm belangrijke ranking factor is. Linkbuilden helpt om de positie van jouw website in zoekmachines te verbeteren. Dit in combinatie met goede content en technisch goed geoptimaliseerde landingpagina’s zijn een goede basis om te stijgen in zoekmachines zoals Google.

2. De verschillende manieren van linkbuilding

3. Do’s and dont’s

4. Strategie

5. Veelgestelde vragen

Mohamed Farhane

Mohamed is SEO-specialist en lead van ons SEO en development team. Met meer dan 8 jaar ervaring, creativiteit en analytisch denkvermogen helpt hij onze klanten online en offline groeien.