Heading tags zijn koppen op je websitepagina’s. Door het gebruik van h1, h2 en h3 heading tags zorg je ervoor dat de leesbaarheid van je website en daarmee ook de SEO-structuur van je website verbeterd. Heading tags zijn ideaal om je zoekwoord in te verwerken en zo beter te scoren in de zoekresultaten van Google.
h1 heading tag
Dit is de grootste en meest belangrijke heading tag. Het is belangrijk dat je je zoekwoord in de h1 heading tag verwerkt.
h2 heading tag
Deze heading tag is kleiner dan de h1 heading tag, maar nog steeds belangrijk. Het is een goed idee om hier ook je zoekwoord in te verwerken.
h3 heading tag
Deze heading tag is de kleinste van de drie. Het is niet nodig hier je zoekwoord in te verwerken maar het kan wel helpen bij het verbeteren van de leesbaarheid van je pagina.
Veel voorkomende fouten met heading tags
Er wordt vaak fout gebruik gemaakt van heading tags. Soms worden er meerdere h1 heading tags op één pagina gebruikt, wat niet de bedoeling is. Het is belangrijk om je zoekwoord alleen in één h1 heading tag te verwerken. Verder wordt er vaak fout gebruik gemaakt van de volgorde van de heading tags. Heading tags dienen in de volgorde h1, h2, h3, h4, h5 en h6 te worden gebruikt. Wanneer je dit niet doet, kan dit leiden tot een slechte leesbaarheid van je pagina.
Invloed heading tags op SEO
Heading tags hebben dus invloed op de leesbaarheid van je pagina en daarmee ook op de SEO van je website. Wanneer je zoekwoorden verwerkt in je heading tags, zal Google je pagina beter kunnen indexeren. Dit betekent dat je beter zal scoren zoekresultaten en dus meer bezoekers naar je website zal trekken.