Keywords
Om meer klanten of gebruikers naar je website te leiden, is het belangrijk om gevonden te worden door zoekmachines. Een van de beste manieren om hoog in de zoekresultaten te verschijnen, is door middel van keywords. Deze woorden dienen strategisch gebruikt te worden op je website en ze moeten inhoudelijk relevant zijn voor je gebruikers.
Welke keywords zijn belangrijk voor mijn website?
Vooraleer je begint met het creëren van content, moet je jezelf afvragen welke zoekwoorden relevant zijn. Met andere woorden: welke woorden typen mensen in Google om bij jouw website terecht te komen? Om hier achter te komen, spreek je best verschillende kanalen aan. Je kan bijvoorbeeld aan bestaande klanten vragen welke zoekwoorden zij essentieel vinden of je kan met je eigen werknemers brainstormen over welke termen relevant zijn voor hun branche.
Daarnaast kan je Google Analytics gebruiken om uit te zoeken via welke zoektermen jouw bezoekers op jouw website kwamen. Ook bestaan er heel wat handige tools zoals Google Suggest, Amazon Suggest, YouTube Suggest, enzovoort. In deze tools kan je een zoekwoord ingeven, waarna je een lijst met relevante zoektermen te zien krijgt. Kijk ook eens op Google zelf naar de autocomplete-functie of naar de verwante zoektermen die Google op zijn zoekpagina’s voorstelt.
Om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen over de passende sleutelwoorden, doe je dus best uitgebreid onderzoek. Let er op dat dit steeds weer kan veranderen. De zoektermen die dit jaar populair zijn, zijn dat misschien volgend jaar niet meer.
Hoe gebruik ik keywords?
Eenmaal je een lijst verzameld hebt van de sleutelwoorden die je wilt gebruiken, kan je beginnen met het schrijven van content. De gevonden termen kan je onder andere gebruiken in blogberichten, in een informatieve pagina of via een F.A.Q. Dit is een keuze die je zelf maakt, zolang je maar focust op de relevante onderwerpen en zoekwoorden.
Moet je dan content schrijven waarin je je zoektermen aan de lopende band gebruikt? Absoluut niet! Je content moet in de eerste plaats aantrekkelijk en relevant zijn. Als je content niet interessant is, haakt je lezer namelijk meteen weer af. Als er veel gebruikers snel wegklikken van je website, zal je dalen in de ranking van zoekmachines. Met gewone betekenisloze bladvulling geraak je dus niet ver. Focus op het schrijven van een interessante tekst met gebruik van enkele relevante termen, die je op een strategische plek zet (bijvoorbeeld titels). Door gebruik te maken van synoniemen zorg je voor variatie in je tekst, wat interessant is voor je lezer en wederom wordt opgepikt door zoekmachines.
Strategisch gebruik van titels en zoekwoorden
Waardevolle content alleen is niet voldoende. Let er op dat je website transparant genoeg is opgebouwd. Zijn je paginatitels relevant? Maak je gebruik van doelgerichte metatags? Hebben je afbeeldingen een relevante naam? Zijn je tussentitels duidelijk en veelzeggend genoeg? De manier waarop je website is opgebouwd, is van invloed op je zichtbaarheid.
Content voor zoekmachines of voor mensen?
Het is dus belangrijk een goed evenwicht te zoeken tussen een zoekwoord-transparante tekst en een inhoudelijk boeiende bijdrage voor je lezer. Als je een echte meerwaarde biedt, zal je lezer langer blijven hangen op je website. Dit zal uiteindelijk leiden tot meer conversie. Door je website en content strategisch op te bouwen, zal je website SEO-vriendelijker worden. iMedia Bureau kan je bijstaan met de juiste tips & tricks om de juiste resultaten te boeken door middel van SEO optimalisatie.