Rich snippets is een tool waarmee je beter kunt opvallen in de organische zoekresultaten van de Google zoekmachine en vaak gebruikt worden bij een SEO optimalisatie. Een snippet geeft extra informatie over jouw webpagina in zoekresultaten, waardoor er mogelijk eerder op doorgeklikt zal worden.

Organische zoekresultaten bestaan standaard uit de titel van de webpagina, de URL en een korte omschrijving. Deze staan in de zogenaamde meta tags van de HTML code van jouw webpagina en worden door de zoekmachine gelezen. Met een snippet kun je hier, voor de zoeker, extra interessante en relevante info aan toevoegen.

Waarom een snippet op mijn webpagina?

Google wil graag dat haar zoekmachine de gebruikers snel en vooral relevante resultaten op hun zoekopdrachten te zien krijgen. Hierdoor zullen zij de Google zoekmachine blijven gebruiken. Als jij extra informatie in de broncode van jouw webpagina zet, kan Google beter beoordelen of jouw pagina bij de zoekopdracht past.

Het mes snijdt zogezegd aan twee kanten: Google heeft een tevreden klant en jij krijgt een lead van goede kwaliteit. De potentiële klant heeft namelijk dankzij de extra info uit de snippet voor jouw website gekozen. Dus een hogere CTR en betere kans op conversie!

Welke informatie kun je in een snippet plaatsen?

In principe alle info die je maar wilt, als het maar als structured data in de webpagina is gecodeerd. Voordat je een rich snippet maakt of laat maken, moet je dus weten welke extra informatie je in de zoekresultaten wilt laten tonen. Hier enkele voorbeelden:

  • Beoordelingen en aantal reviews bij producten
  • Prijs en of een product op voorraad is.
  • Veel gestelde vragen over jouw product.
  • Diensten die je bedrijf levert.
  • Contact gegevens, adres en logo van je bedrijf.
  • Foto en openingstijden van je bedrijf.

Het zijn slechts enkele voorbeelden. Vooral op landingspagina’s zijn deze informatieve extra fragmenten in de zoekresultaten zeer effectief in te zetten.

rich snippet haarlem

Featured snippets

Featured snippets staan op ranking positie 0 van de zoekresultaten. Helemaal boven aan de pagina dus! Indien een gebruiker een wat- of hoe-vraag intypt toont Google op positie 0 het beste antwoord. Dit wordt enkel en alleen bepaald door het algoritme van Google en is niet te beïnvloeden en je hoeft er ook niet voor te betalen. Hier heb je dus ook gelijk een reden om voor goede content te zorgen.

Indien Google de snippet van jouw webpagina citeert in een featured snippet, dan kan dat een hoop extra verkeer naar jouw webpagina betekenen. De featured snippet vat het antwoord slechts in enkele zinnen kort samen en de zoeker zal dus door moeten klikken als hij of zij verder wil lezen.

Rich snippets en voice search

Zoekopdrachten worden steeds vaker ingesproken in plaats van ingetikt. Dit is vanzelfsprekend het gevolg van de populariteit van de smart phone. Met een gesproken zoekopdracht wordt er slechts één zoekresultaat voorgelezen : de featured snippet!

Hoe maak je een snippet?

In programmeertaal betekent een snippet een fragment code dat herhaaldelijk gebruikt kan worden. Het extra fragment dat je in de zoekresultaten wilt laten zien, wordt in de broncode van de webpagina gedefinieerd. Het maken van een rich snippet gebeurd via de programmeertaal JSON-LD, Microdata in de HTML code van de pagina of met RDFa (Resource Description Framework in Attributes). Heel gecompliceerd is het niet, maar je hebt dus wel wat programmeerkennis nodig om snippets in jouw webpagina te integreren.

Je ziet, het gebruik van rich snippets biedt vele mogelijkheden en voordelen en als je er nog geen gebruik van maakt, dan is het zeker het overwegen waard!

Tip: lees hier meer over backlinks en hoe je deze het best kunt gebruiken.

Mohamed Farhane

Mohamed is SEO-specialist en lead van ons SEO en development team. Met meer dan 8 jaar ervaring, creativiteit en analytisch denkvermogen helpt hij onze klanten online en offline groeien.