Skip to main content

Het leukste van zakendoen op internet zijn wat ons betreft de innovaties. Inspringen op veranderingen en vooruitlopen op alle ontwikkelingen is natuurlijk een kick. Voor klanten van iMedia Bureau is dat uiteraard een prettige gedachte. Wij zijn dan ook helemaal klaar voor Mobile First van Google. Door ons gebouwde sites, B2B of via ecommerce, zijn mobiel ready. Maar hoe zit het bij jou? Is jouw site al helemaal gecheckt en goedgekeurd of bevind jij je nog in de gevarenzone? En wat houdt Google Mobile First eigenlijk allemaal precies in? Voor een simpele uitleg, handige tips en goede oplossingen voor jouw online presence ben je bij iMedia Bureau natuurlijk altijd welkom. We geven antwoord op de vraag: Wat is mobile first en hoe ga ik ermee om?

De sinds 2015 aangekondigde mobile first indexering door Google zoekmachines is begonnen. Met deze mobile first zou een reshuffeling van zoekmachine resultaten zomaar kunnen gebeuren. Google geeft met dit systeem namelijk de voorkeur aan mobile friendly sites met een lage laadtijd. Bovendien hebben de echte en dus complete mobiele sites ook nog eens een streepje voor. Nu hoopt natuurlijk iedere webmaster of eigenaar van een website op een hoge of hogere plek in de zoekresultaten. Hoe hoger de ranking des te meer bezoekers heeft jouw site. Door die vele bezoekers scoort jouw site trouwens automatisch weer beter in de zoekmachines en zit je dus in een positieve vicieuze cirkel. En wat dat betekend weten we natuurlijk allemaal. Of toch niet helemaal?

Wat zeggen jouw cijfers? 

Je hoeft natuurlijk geen professor te zijn om de eerlijkheid en de noodzaak van mobile first te herkennen en daarop in te spelen. Bij iMedia Bureau bouwen we natuurlijk ook al jaren mobiel ready sites en ook onderhouden en optimaliseren we voor veel klanten de SER. We zijn klaar voor de veranderingen. Maar wat zeggen jouw cijfers? Check je jouw statistieken regelmatig via Google analytics of op de server? Dan weet je natuurlijk het percentage telefoon vs desktop van jouw bezoekers precies. Heb jij ook een stijgend aantal bezoekers via mobiele apparatuur opgemerkt of zijn jouw bezoekers nog bureau gebonden? Hoe ga jij om met de cijfertjes en ben je al klaar voor mobile first?

SEO: hoe de Googlebot z’n werk doet 

Om te kunnen begrijpen wat de veranderingen van mobile first precies zijn moet je op de hoogte zijn van de manier waarop zoekmachines bepalen wie vooraan staat. Vooral hoe ze dat doen speelt hier een rol.
De recente veranderingen zijn namelijk niet groot, maar wel doeltreffend. Ben jij perfect op de hoogte van de wijze en werking van crawlbots en de technische aspecten van zoekmachine indexatie? Dan mag je deze volgende alinea’s gewoon overslaan en door scrollen naar de gevolgen of zelfs meteen naar onze tips voor een betere online toppositie met mobile first.

Bezoekers uit Californië 

Wil jij je geheugen even opfrissen of gewoon weten hoe het werkt? Voor het bepalen van de plaats in de zoekmachines wordt jouw site regelmatig bezocht door robots, de zogenaamde webcrawlers. Deze kun je trouwens ook zelf in de statistieken gemakkelijk vinden. Vraag jij je af waar de regelmatige belangstelling vanuit Californië voor jouw website vandaan komt? Juist dat zijn de zoekrobotjes van Google. Deze botjes bezoeken alle websites(biljoenen sites wereldwijd) regelmatig en letten daarbij op zaken als updates, site-index en opbouw, content, zoekwoorden, relevantie en laadtijd. Nadat alle gegevens zijn geïndexeerd in hun database word ook de mobiele zichtbaarheid gecontroleerd en deze telt mee in de beoordeling.

Maar wat veranderd er nu eigenlijk? 

Met de invoering van mobile first veranderd niet de methode van de indexering van jouw site maar wel de volgorde waarop wordt beoordeelt. Op welke plek jouw website uiteindelijk op zoekresultaten komt te staan wordt dus nu allereerst bepaald door de mobiele versie van jouw website. Pas als die helemaal onderzocht is op updates, laadtijd enzovoorts komt de ‘gewone’ desktopversie van jouw site aan de beurt. Ben je klaar voor deze veranderingen of twijfel je eraan? Helemaal niet erg, want SEO en SER zijn uiteraard een specialisatie. Daarom vertellen we graag, B2B maar wel in normale woorden wat er gaande is met de lancering van Mobile First. Wil je weten wat de gevolgen zijn voor jouw (online) bedrijf? Wat kun je verwachten en hoe snel moet je zijn?

Wat is de impact van mobile first in Nederland? 

Met de nieuwe regels krijgen in de zoekmachines goede en volledige mobile (friendly) sites de voorkeur boven anderen. Zelfs als de inhoud (het content)identiek is. Is jouw mobiele site een kleinere versie van jouw website en heb jij (voor het gemak of vanwege grote laadtijd) gedeeltes weggelaten? Dan zou dat dus nadelig kunnen zijn voor jouw positie en ranking. Aan de andere kant, als jouw mobiele versie wel alle informatie bevat waarop mensen zoeken kan het juist weer een voordeel zijn. Volg je dit allemaal nog? Prima, want dan kun jij waarschijnlijk zelf heel goed de gevolgen van mobile first op jouw ranking volgen.

Tips van de SEO expert 

Natuurlijk willen we je ook graag wat tips meegeven over hoe je met mobile first kunt scoren. Allereerst kun je bij Google zelf jouw site laten analyseren. Een handige tool om je homepage en je belangrijkste pagina’s te checken vind je op: https://search.google.com/test/mobile-friendly
Krijg je de conclusie: ‘Pagina is geschikt voor mobiele apparaten’ dan heb je alvast een mooi begin. Krijg je melding: ‘Pagina gedeeltelijk geladen’ te zien? Door verder te klikken kun je bekijken wat er volgens Google aan jouw site niet in orde is.

Laadtijd zelf checken 

Ook een belangrijk punt van aandacht voor jouzelf, je klanten en Google is de (mobiele)laadtijd van jouw site. Dit is trouwens altijd voor iMedia Bureau een punt van aandacht geweest, want bij verschillende tests kwam als ‘grootste irritatie bij het bezoeken van een webpagina’ de lange laadtijd op de tweede plaats. De laadtijd van je landingspagina en andere pagina’s van je site kun je gratis checken via: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=nl 

Last but not least 

Heb je een beetje moeite met de interpretatie van alle cijfers? Dan mag je ons rustig je vragen doormailen. Wil je liever gelijk in actie komen of een echte boost van jouw mobiele online aanwezigheid? Maak dan snel een afspraak voor een toppositie met mobile first.