Skip to main content

Voor ondernemers is het belangrijk dat je via het internet snel en makkelijk gevonden kan worden. Je wilt veel lezers aantrekken tot jouw berichten en content en dit doe je door hoog in de zoekresultaten van bekende zoekmachines, zoals Google, te komen staan. Nu denk je wellicht; hoe zorg ik voor een hogere plek in de organische zoekresultaten? Dit kun je doen door het gebruik van backlinks. Deze linkjes van websites verwijzen naar jouw websites en kunnen een hogere waardering betekenen in zoekmachines. Hoe meer websites naar jouw website verwijzen, hoe sneller en makkelijker mensen jou kunnen vinden. Deze websites helpen je door jouw website als het ware aan te bevelen.

Deze linkjes kunnen dus een grote bijdrage leveren aan de klandizie van jouw bedrijf door hoger in de zoekresultaten van zoekmachines terecht te komen. Dit zorgt er vervolgens weer voor dat meer mensen jouw webpagina bezoeken en je meer klanten kunt verwachten. Echter, wat zijn deze backlinks precies, hoe werken ze, wat is het belang van deze internettools en hoe kun je aan backlinks komen?

Wat zijn backlinks?

De linkjes die deze naam dragen zijn afkomstig van andere websites op het internet. Door middel van een hyperlink refereren deze websites naar jouw website. Dit betekent dat mensen die deze websites bezoeken op een veel directere manier naar jouw website kunnen, maar het heeft nog een voordeel. Deze linkjes zorgen er namelijk ook voor dat er meer aanbevelingen op het internet beschikbaar zijn van jouw website. Al deze backlinks worden als aanbevelingen gezien door zoekmachines, zoals Google.

Hoe meer kwalitatieve, relevante backlinks verwijzen naar jouw website, hoe groter de autoriteit ervan in de sector die je wilt benaderen. Autoriteit is belangrijk op het internet, aangezien bijvoorbeeld de Google zoekmachine websites met veel autoriteit en specialisme bovenaan zet. Doordat deze websites de meeste aanbevelingen hebben via backlinks wordt verwacht dat hier ook de meest relevante informatie op te vinden is. Uiteindelijk betekent dit dat mensen de belangrijkste bijdrage van een niche bovenaan kunnen vinden.

Het verschil tussen backlinks en linkbuilding

Backlinks staan in verband met de term SEO, wat verwijst naar zoekmachine optimalisatie. Dit verband wordt gevormd door linkbuilding wat de overkoepelende term is voor allerlei tools om SEO te verhogen. Linkbuilding is een factor van de meer dan 200 factoren van het algoritme dat Google gebruikt, welke bepaalt wat de positie van een website is in de resultaten. Linkbuilding weegt echter wel voor vijftig procent mee, waarbij je moet zorgen voor een goede verhouding van linkjes naar je eigen website en externe pagina’s. Onder linkbuilding vallen drie verschillende termen:

  • Door middel van interne links verwijs je binnen jouw eigen website naar andere onderdelen van deze website. Deze links hebben te maken met het doel van jouw website, waarbij de hoeveelheid beperkt moet zijn. Te veel interne links zorgen voor verwarring. Houd dus maximaal één interne link per 100 woorden aan.
  • Bij het gebruiken van externe links maak je gebruik van links die naar een andere website dan jouw eigen verwijzen. De links worden op je eigen pagina weergegeven. Ook dit moet je beperken, aangezien je op deze manier de autoriteit van andere websites verhoogt. Maak ook enkel externe links naar non-rivale andere websites.
  • Tot slot zijn er backlinks, wat dus links zijn van externe websites die juist naar jouw eigen website een verwijzing maken. Hierdoor wordt autoriteit toegekend aan jouw website, wat Google ziet als aanbevelingen.

Het vermijden van toxische backlinks

Het beste is om aanbevelingen in de vorm van linkjes te verzamelen van websites met relevante informatie, wat sterke backlinks zijn. Hiervoor is het eerst belangrijk te weten wat een zoekmachine als kwalitatief ervaart. De volgende zaken zijn van belang:

  1. Relevantie
    Ten eerste is het belangrijk dat de linkjes van externe websites naar jouw website relevant zijn voor de niche waar je in werkt. Het hoeft niet een direct verband te hebben, maar wel in de richting, waarbij ook semi-relevante niches behulpzaam kunnen zijn. Het verkeer op deze externe websites is ook belangrijk, maar speelt een minder grote rol. Het is zeker geen leidende factor voor de waarde van de link zelf.
  2. Natuurlijk
    Een tweede voorwaarde voor kwalitatieve linkjes is de natuurlijkheid ervan. Uiteindelijk moeten ze ervoor zorgen dat je een natuurlijk profiel opbouwt. Dit profiel kan ontwikkeld worden door op verschillende externe websites een verwijzing te hebben naar jouw website. Een jonge webshop, bijvoorbeeld, van slechts zes maanden oud met al 500 backlinks ziet er niet natuurlijk uit voor een zoekmachine. Ook het hebben van veel backlinks vanuit gezondheids-, mode- en speelgoedniches is onnatuurlijk voor een webshop in de meubelhandel.
  3. Relevante anchors
    Door middel van een anchortekst wordt de tekst zichtbaar gemaakt naar andere pagina’s. Door deze anchors af te wisselen, kunnen verschillende pagina’s met andere anchorteksten voor een hogere waarde zorgen bij zoekmachines. Het is dus wel belangrijk dat elke pagina weer een andere anchortekst gebruikt. Je kunt hierbij denken aan het vaststellen van een zoekwoord, hier een zin mee maken en hier vervolgens allerlei varianten op bedenken. Doordat het zoekwoord in elke anchor wordt gebruikt, houden de links verband met elkaar. Tevens zijn er naked anchors, welke feitelijk niets beschrijven. Dit kan bijvoorbeeld “klik hier” zijn, waarvan je er ook maar een zeer beperkt aantal moet gebruiken.

Waarom zijn backlinks belangrijk voor jou?

Via backlinks krijg je aanbevelingen van andere websites. Goede aanbevelingen zijn nou eenmaal belangrijk voor het creëren van betrouwbaarheid en loyaliteit bij potentiële klanten. Dit geldt ook bij veel andere zaken, zoals een verkoper van kleding. Wanneer de winkel kwalitatief goede kleding verkoopt, zullen vriendinnen en vrienden aanraden daar je kleding te kopen. Als gevolg van deze positieve aanbevelingen ga jij ook een kijkje nemen in de winkel.

Op deze manier is het ook geregeld bij websites. Hoe meer relevante, externe websites verwijzen naar een bepaalde website, hoe meer Google ervan overtuigd is dat het inderdaad een goede website betreft. De zoekmachine wil de beste websites in haar resultaten aanbevelen aan gebruikers om hun waardering te krijgen. Via backlinks kan Google de beste websites bijhouden. Deze linkjes geven overigens niet alleen de waarde van een website aan, maar ook hoe populair het is onder het publiek. Immers gaan andere sites niet refereren naar jouw website als de informatie niet toereikend is voor hun bezoekers.

In het begin van de Google zoekmachine werd vooral gefocust op de kwantiteit van backlinks, maar door de jaren heen is de relevantie en kwaliteit steeds belangrijker geworden. Uiteraard wordt er nog steeds waarde gehecht aan de hoeveelheid linkjes dat een website heeft op andere websites, waardoor een website op beide fronten voldoende moet scoren. Enkel door beide eigenschappen te beheersen, kan jouw website een prioriteit worden in de zoekmachine.

Hoe kom je aan backlinks?

Nu je weet wat deze linkjes eigenlijk inhouden en hoe belangrijk ze zijn voor de relevantie en populariteit van jouw website, wordt misschien wel de belangrijkste vraag gesteld; hoe kom je eraan? Er zijn hiervoor diverse programma’s beschikbaar die voor jou de backlink-activiteit en zijn functionaliteit kunnen monitoren. Hiermee wordt de SE-ranking bijgehouden, wat weer verwijst naar de gerealiseerde links die online staan. Door middel van een SEO-scan kunnen deze programma’s jouw linkbuilding in de gaten houden.

Voor gevorderde linkbuilders kunnen de volgende methodes gebruikt worden om backlinks op te bouwen voor jouw website.

1. Artikelen schrijven en publiceren

Kwalitatief goede artikelen kunnen allereerst zorgen voor meer backlinks. De kans dat externe websites linkjes naar jouw website maken, zijn immers groter wanneer ze weten dat er relevante informatie te vinden is. Er zijn ook speciale websites beschikbaar voor het plaatsen van geschreven artikelen. Hier kun je jouw artikel kwijt, waarbij je enkel een link in het artikel hoeft te zetten naar je eigen website. Op deze manier zal het aantal backlinks vergroot worden.

Websites die openstaan voor nieuwe content in de vorm van een artikel zijn bijvoorbeeld artikelplanner.nl en kennisdelen.com. Beide voorbeelden zijn plaatsen waar jij een artikel kunt plaatsen met een link naar jouw webpagina. Anderen zullen zo jouw artikelen ook gaan delen, waardoor de link naar je pagina wordt verspreid. Doe dit echter niet te vaak, dan kan er een onnatuurlijk profiel ontstaan.

2. Blog-influencers inzetten

We kennen allemaal wel het concept van een influencer, welke via sociale media probeert potentiële klanten te beïnvloeden. Je hebt vloggers en Instagram-beroemdheden die aan dit fenomeen meedoen, maar er zijn ook de zogenaamde blog-influencers. Deze autoritaire personen in jouw vakgebied kunnen voor meer naamsbekendheid zorgen voor jouw website. Dit doe je door een werkrelatie aan te gaan met zo’n speciale influencer.

Het is wel belangrijk om te weten dat twee backlinks van dezelfde blog-influencer door zoekmachines als slechts één aanbeveling worden gezien. Focus daarom op meerdere van deze influencers om meer verschillende aanbevelingen te kunnen krijgen, meer autoriteit te ontwikkelen en je positie bij zoekresultaten te verhogen.

3. Gastblogs schrijven

Om het aantal links op externe websites te verhogen, is het in zijn algemeen belangrijk je informatie zoveel mogelijk te verspreiden. Dit kan ook via het deelnemen aan gastblogs en daar interessante content op achter te laten. Hiermee trek je het juiste publiek aan voor jouw niche, waarbij geïnteresseerde een link naar jouw website kunnen overnemen. Dit is vooral succesvol wanneer er geschreven wordt over zaken waar mensen wel interesse in hebben, maar waar nog weinig over bekend is.

Je moet natuurlijk wel een link naar je eigen website plaatsen in de gastblog en hier een goede anchor voor gebruiken. De blogwebsite is altijd blij met nieuwe kwalitatieve content van specialisten en jij kunt nieuwe klanten werven. Je hebt er overigens sowieso een backlink bij van de gastblog zelf. Om interessante blogwebsites te vinden die voor jou van toepassing zijn, kun je bijvoorbeeld Google Blogsearch gebruiken en hier een zoekwoord opgeven. Beperk je vooral niet tot één gastblog, ook hier geldt dat elke website slechts voor één aanbeveling geldt.

4. Links op startpagina’s

Deze optie moet niet te vaak ingezet worden, maar op sporadische wijze kan het wel waardevol zijn. Er bestaan honderden startpagina’s in het land welke allemaal verzamelingen zijn van links. Veelal stellen mensen deze in als eerste pagina bij het openen van internet en wanneer er één is voor jouw branche kun je er uiteraard gebruik van maken. Je kunt een verzoek indienen, welke wordt aangenomen of afgewezen. De backlink als gevolg van deze methode is echter niet de meest waardevolle, aangezien de startpagina vol staat met andere links. Gebruik dus vooral nog één van de andere aangegeven methodes.

5. Linkwaardige inhoud op je website plaatsen

Een volgende methode is het aantrekken van backlinks, waar je vaak echter wel al wat bekendheid voor moet hebben. Je doet dit door je eigen website aan te kleden met linkwaardige inhoud. Andere websites kunnen jouw website hierdoor als autoriteit gebruiken, wat een backlink oplevert. Binnen deze methode zijn er veel mogelijkheden en veel verschillende soorten linkwaardige content. Richt je op jouw vakgebied en gebruik ook veel andere autoritaire bronnen die het interessant maken.

Over het algemeen creëer je linkwaardige inhoud door content te maken dat informatief, educatief, vermakelijk en inspirerend is. Gebruik het laatste nieuws, zorg voor kwalitatief goede informatie, speel in op emoties en zorg ervoor dat de lezers er kriebels van krijgen.

6. Persberichten opstellen

Door het schrijven van persberichten en deze te versturen, kun je veel publiciteit krijgen. Deze berichten kun je bijvoorbeeld publiceren via onlinepersbericht.com of nieuwsbank.nl. Door links naar jouw website in deze persberichten te plaatsen, verhoog je het aantal backlinks. Beperk dit wel, aangezien het doel natuurlijk is om te informeren.

Het grootste voordeel van het gebruiken van links via persberichten is dat je zelf de links plaatst en dus controle hebt over de kwaliteit. Daarnaast wordt het bericht gedeeld en daardoor worden backlinks ook vermenigvuldigd.

7. Sociale media inzetten

Sociale media zijn op het moment dé methode om bekendheid te verkrijgen en informatie te verspreiden. Ook voor het verzamelen van backlinks kan dit medium goed gebruikt worden. Hoe meer interactie er is, hoe meer volgers je kunt krijgen en hoe meer likes op jouw pagina. Dit verhoogt ook jouw positie in de resultaten van zoekmachines. Zorg er daarom voor dat je regelmatig interessante posts achterlaat op diverse social media kanalen. Zet hier uiteraard wel altijd een linkje in naar je eigen website. Naarmate deze posts gedeeld worden, hoe beter dit is voor jouw SEO en hoeveelheid links.

Er zijn veel verschillende soorten kanalen beschikbaar op social media, waarvan de bekendste Facebook, Instagram en Twitter zijn. De volgende kanalen worden ook steeds populairder of zijn al heel populair en kunnen een belangrijk onderdeel zijn van jouw naamsbekendheid.

  • Via LinkedIn kun je een professionele website gericht op de zakenwereld bekender maken door middel van connecties. Een profiel op dit kanaal is gebaseerd op werkervaring, waardoor anderen jou kunnen benaderen. Er is overigens veel informatie te vinden over werk en gerelateerde onderwerpen. Backlinks van deze pagina zijn in ieder geval professioneel.
  • Tiktok wordt steeds populairder en werkt volgens het plaatsen van korte filmpjes die door anderen bekeken kunnen worden. Op deze fimpjes kan gezongen, gedanst of geplaybackt worden. Je kunt via dit kanaal links krijgen doordat anderen jouw posts liken of delen. Vooral wanneer jongeren je doelgroep zijn, is dit een effectief middel.
  • Tot slot is Youtube al erg bekend, waarop heel veel verschillende doelgroepen te benaderen zijn via filmpjes.

Wanneer blijkt dat de linkbuilding van jouw website niet naar behoren is, kun je er ook voor kiezen dit uit te besteden. Zeker wanneer je wat minder verstand hebt van deze zaken kan een buitenstaander met expertise op dit gebied veel hulp bieden. In de praktijk gaat het namelijk nog weleens fout bij mensen die hier zelf mee aan de slag gaan.

Hoe onderhoud je backlinks?

Links van externe websites naar jouw pagina krijgen, is tijdrovend, niet makkelijk en kan bij een onjuiste manier leiden tot een negatief profiel voor zoekmachines. Wanneer het je gelukt is, komt hier de taak van het onderhouden van deze links bij. Dit betekent dat je eens in de zoveel tijd alle links naloopt, wat met behulp van gratis programma’s kan. Bekende voorbeelden zijn SEO Spyglass en Ahrefs. Let hierbij specifiek op kwijtgeraakte links en probeer dit aan te vullen waar dat kan.

Het mag dan veel moeite en tijd kosten en niet altijd het gewenste resultaat opleveren, backlinks zijn belangrijk voor de positie van jouw website in de zoekmachine resultaten.