SEMrush is een zeer populaire SEO tool. Grote kans dat je er als marketeer wel eens van hebt gehoord. Toch verdient deze tool nog iets meer aandacht. Het biedt namelijk allerlei voordelen voor jouw zoekmachine optimalisatie strategie. Wat is SEMrush precies, hoe werkt het en voor wie is het? Je leest het antwoord in dit artikel!
Wat is SEMRush?
SEMrush is een gratis, online tool die jou helpt bij zoekmachine optimalisatie en promotie van producten en/of diensten van jouw bedrijf. Het is speciaal ontworpen om websites met elkaar te verbinden door middel van gestandaardiseerde protocollen. Dit houdt in dat het alle hulpmiddelen biedt die nodig zijn om ervoor te zorgen dat de online advertenties promotiemateriaal op jouw website en in jouw tagline precies hetzelfde verschijnen op alle sites van jouw concurrent. Dit wordt bereikt door middel van een standaard set van zoekmachine optimalisatie regels die je gratis kunt gebruiken.
Trefwoord dichtheid
SEMs worden beheerd via een eenvoudig te gebruiken interface, die gemakkelijk aan te passen is aan de individuele website. SEMRush wordt voornamelijk gebruikt om jouw trefwoord dichtheid, het aantal keren dat een trefwoord wordt gebruikt binnen een pagina, te beheren. De dichtheid van trefwoorden moet tussen 3 en 7 procent liggen. Dit wordt gedaan om ervoor te zorgen dat de zoekmachines alle van de zoekwoorden op jouw pagina kunnen vinden en niet alleen de belangrijke. Dit zorgt voor een hoge ranking van jouw pagina en veel clicks van relevante bezoekers (dus potentiële klanten)
Waarom is trefwoord dichtheid belangrijk?
Trefwoord dichtheid is belangrijk voor link building. Dit komt omdat hoe meer trefwoorden worden gebruikt in de body van een link, hoe meer het jouw link populariteit helpt. Dit zal op zijn beurt helpen bij het verbeteren van jouw link populariteit en link waarde.
Waardevolle informatie over jouw bezoekers
Deze tool biedt een schat aan informatie. Alleen al het lezen van de titel geeft genoeg informatie om de echte waarde van deze tool te begrijpen. Zoals gezegd biedt het marketingrapport waardevolle informatie over jouw bezoekers. Waar komen ze vandaan en hoeveel pagina’s hebben ze bekeken?. Deze informatie wordt gebruikt om de website inhoud en jouw pagina’s te optimaliseren.
Rapportage opties
Om het rendement op jouw investering te maximaliseren en om ervoor te zorgen dat jouw campagne winstgevend is, biedt SEMrush een reeks van rapportage opties. Deze rapportage opties omvatten trefwoord rapporten, advertentie rapporten, link rapporten, inhoudelijke rapporten en e-commerce rapporten. Je kunt gemakkelijk en snel sorteren en organiseren van deze rapportage opties door gebruik te maken van een verscheidenheid aan filters, en je kunt zelfs aangepaste rapporten maken om alle wensen te voldoen.
Linkbuilding
SEMrush en en link building worden gebruikt om jouw linkbuilding te verbeteren en te promoten. Je kunt deze opties toepassen om meer gericht verkeer te krijgen. Maar om dit te doen moet je gerichte zoekwoorden gebruiken. Trefwoord onderzoek is van cruciaal belang in dit proces, dus we raden aan om een goede trefwoord onderzoek tool te gebruiken. Er bestaan tegenwoordig zowel goede als slechte tools. Tools van goede kwaliteit bieden doorgaans gratis nuttige informatie, dus het is zeker de moeite waard om wat tijd te besteden aan het vinden van een goede tool.
Kennis van concurrentie
Om de beste prestaties uit jouw internet marketing campagnes te halen, is het belangrijk dat je voldoende kennis van jouw concurrenten hebt. Je probeert hen immers te verslaan in de zoekmachines, en wilt weten welke zoekwoorden zij gebruiken om bezoekers naar hun site te krijgen. Er zijn vele manieren waarop je deze taak kunt aanpakken. Een veelgebruikte manier is om te kijken wat ze precies doen, om te zien wat werkt en wat niet werkt. Met behulp van een goed analytisch pakket kun je zien welke pagina’s het meeste verkeer genereren, en welke pagina’s niet werken. Dergelijke informatie is uiterst nuttig.
Prestaties analyseren
De volgende stap is om jouw prestaties te analyseren. Dit kan worden gedaan door gebruik te maken van de analytics tool om te zien op welke vlakken jouw site goed presteert en welke pagina’s het minder goed doen. Weten waar je staat in termen van prestaties ten opzichte van jouw concurrentie is de belangrijkste factor bij een wel of niet succesvolle internet marketing campagne.
Marketing rapport
Deze tool bevat ook een marketing rapport. Dit is een geweldig hulpmiddel voor alle internet marketeers. Het biedt alle nodige informatie over bezoekers, hun zoekwoorden, de zoekmachine die ze gebruiken en zelfs de resultaatpagina waar ze vandaan komen. Dit is een waardevol hulpmiddel voor jouw site bij het ontwikkelen van content, het verbeteren van de SEO optimalisatie en het controleren van jouw linkbuilding inspanningen.
Zichtbaarheid in zoekmachines vergroten
Wanneer je aan linkbuilding doet, kun je zien welke trefwoorden gebruikt zijn om op jouw site te komen, hoe je jouw zoekmachine optimalisatie effectiever kunt maken, en hoe je de zichtbaarheid in zoekmachines voor deze trefwoorden kunt vergroten. Dit wordt ook gebruikt om nieuwe inhoud te ontwikkelen en om de resultaten van deze inspanning te analyseren.
Affiliate marketing
En deze tool heeft nog veel meer te bieden. Wanneer je bijvoorbeeld de prestaties van een affiliate programma wilt monitoren, kun je via deze tool de de trefwoorden bekijken die zijn gebruikt om jouw site te bereiken, hoeveel pagina’s er zijn bekeken, waar ze vandaan kwamen en hoe bezoekers op jouw site terecht zijn gekomen. Deze informatie wordt gebruikt om jouw zoekmachine optimalisatie te verbeteren.
Zeer nuttige software
Deze software is uiterst nuttig wanneer je zoekmachine marketing campagnes uitvoert. Door het analyseren van de informatie die wordt gepresenteerd in het marketing rapport kunt je jouw campagnes verbeteren. Tevens kun je heel eenvoudig bepalen welke zoekwoorden het het beste doen en welke niet zo goed. Richt je vervolgens op de zoekwoorden die het wel goed doen. Dit helpt je ook om te identificeren welke links werken, welke links niet werken en welke dood zijn. Deze informatie wordt gebruikt om nieuwe inhoud voor jouw site te ontwikkelen en ook om de resultaten van deze inspanning te controleren.
Conclusie: waarom deze tool jouw campagne tot een groot succes maakt
In zoekmachinemarketing zijn trefwoorden en sleutelzinnen de termen die mensen op het internet gebruiken wanneer zij iets op het web willen vinden. SEMrush helpt jou om de belangrijkste zinnen te identificeren die het meest worden gebruikt door bezoekers om informatie te vinden over jouw producten en diensten. Zodra je de zinnen hebt geïdentificeerd, is het tijd om jouw zoekmachine marketing campagnes te richten op die zinnen. Het gevolg? Betere campagnes en dus betere resultaten!