Skip to main content

Elke ondernemer of website-eigenaar wil dat zijn website of webshop bovenaan in Google komt. Alleen al in 2021 werd er ruim 80 miljard dollar uitgegeven in de wereld van zoekmachines. Google marketing is namelijk voor veel ondernemers een belangrijke inkomstenbron. Doorgaans geldt: hoe hoger het verkeer naar je website, hoe meer omzet je kan genereren.

In dit blog leren wij jou hoe je een sterke strategie voor jezelf kan maken, zodat jij met jouw bedrijf en website je commerciële kansen in Google kan vergroten.

Bij iMediabureau zijn we dagelijks bezig met SEO (Search Engine Optimization) en hebben we inmiddels al meer dan 500 cases afgerond en 60+ bedrijven geholpen om de groei in Google te verwezenlijken. Wij durven daarom met enige zekerheid te zeggen dat wij jou vandaag verder kunnen helpen.

Benieuwd welke strategie wij voor onze klanten toepassen? Lees dan verder.

Inhoudsopgave

  1. Wat is SEO en hoe werkt het?
  2. SEO-teksten schrijven
  3. Linkbuilding
  4. On-page optimalisatie
  5. Conclusie

Wat is SEO en hoe werkt het?

Zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization) ook wel SEO genoemd, is een proces waarbij je website optimaal ingericht wordt om zoveel mogelijk te voldoen aan de eisen van Google. Je moet Google even zien als een commercieel bedrijf en iedereen die informatie probeert te vergaren is de klant. Als Google dus gemeten heeft dat jouw pagina veel relevante informatie bevat en de pagina volledig is geoptimaliseerd naar de eisen van Google, dan zal jouw pagina eerder aan iemand getoond worden.  Uiteraard is het niet zo makkelijk als het klinkt en dat komt vooral doordat Google deze eisen regelmatig aanpast en de concurrentie op hoge zoekwoorden vaak enorm is. Het goed bijhouden van je website en het optimaliseren van je pagina is daarom erg belangrijk. In de volgende alinea’s leren wij jou hoe je dit zelf kunt doen.

SEO-teksten schrijven

Ten eerste is het belangrijk om te weten wat SEO-teksten eigenlijk zijn. SEO-teksten zijn stukken geschreven met het doel om de website een hogere ranking in Google te geven. Vaak worden deze teksten geschreven rondom specifieke zoekwoorden. Belangrijk is dus dat je voordat je begint met het openen van je Word document, eerst even kijkt welke zoekwoorden relevant zijn en gezocht worden door jouw ideale klant.  Gebruik hiervoor de tool: Google Keywordplanner. Hiermee kan je eenvoudig nagaan hoeveel er op bepaalde woorden gezocht wordt.

Nadat je de zoekwoorden hebt gekozen is het tijd om aan de slag te gaan met de content. Ten eerste is het belangrijk dat de tekst qua grammatica en spelling klopt. De zoekmachines herkennen namelijk of teksten correct zijn geschreven.

Ten tweede is het van belang dat je het gekozen onderwerp zoveel mogelijk uitlicht. Zorg dat je de juiste informatie geeft op de vraag die jouw klant gesteld heeft en dat de content op de juiste manier is opgebouwd. Zo investeer behalve in SEO, ook in een goede service.

Als laatste tip voor het schrijven van de content geven we je mee om gebruik te maken van LSI keywords. LSI (Latent Semantic Indexing) zijn termen die samenhangen met het hoofdzoekwoord. Je kunt LSI-trefwoorden vinden door te zoeken op trefwoorden in Google. Als je vervolgens naar de onderkant van de pagina scrolt, zie je meestal een lijst met suggesties. Deze suggesties zijn LSI-trefwoorden. Door tegelijkertijd LSI in je content te verwerken, wordt je website sneller als relevant gezien.

Linkbuilding

Linkbuilding is het actief verkrijgen van backlinks van externe websites naar jouw website. Het doel van linkbuilding is om een hogere waardering voor zoekmachines te behalen en daarmee hoger te ranken op bepaalde zoekwoorden.

Wat Google eigenlijk wil is dat websites die hoog staan in hun ranking een vorm van expertise vertonen in hun sector. Maar hoe maak je aan Google duidelijk dat je een expert bent op je gebied? Dit is het gedeelte waar een linkbuilding strategie in beeld komt. Dit houdt in dat je ervoor gaat zorgen dat je vanaf je website gaat linken naar andere websites die relevante informatie hebben, en…nog belangrijker, dat andere websites gaan verwijzen naar jou als expert op dit gebied. Maar hoe bouw jij nou je eigen strategie op en waar moet je op letten bij het kopen van backlinks?

Hoe bouw je je eigen strategie

Ten eerste is het van belang dat je de waarde van een goede backlink leert kennen. Een waardevolle backlink is een link van een pagina die maandelijks een flink aantal bezoekers bevat en hoog in diverse zoekwoorden staat. Als dit het geval is zal de link een grote impact hebben op de vindbaarheid van je pagina’s.

Ten tweede speelt de autoriteit van de website een rol, ook wel domein autoriteit genoemd (DA). Elke pagina heeft een afzonderlijke autoriteit of domein score. Deze wordt echter niet door Google zelf weergegeven, maar de tool MOZ geeft je hier een goed beeld bij. Moz houdt rekening met dezelfde factoren die Google in overweging neemt bij het evalueren van websites. Door pagina’s te selecteren op basis van de PA-waarde, is de kans groter dat jouw linkbuildingstrategie effectief is.

Naast de autoriteit is de relevantie van de pagina ook belangrijk. Zorg ervoor dat de pagina die naar jouw website linkt ook daadwerkelijk een pagina is die in jouw sector opereert.

On page optimalisatie

On-page SEO is een onderdeel binnen zoekmachine optimalisatie waarbij je de pagina’s op je website optimaliseert voor een betere vindbaarheid in Google. Voordat zij namelijk bezoekers naar je website sturen willen zij wel eerst weten waar jouw website over gaat en wat voor informatie mensen kunnen vinden op je website. Je gaat de website als het ware zo toegankelijk en overzichtelijk mogelijk maken om Google te laten zien dat jij de autoriteit hebt op de eerste pagina’s van Google te bestijgen.

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om je pagina te verbeteren. Een daarvan is het gebruik van zoektermen in je paginatitels. Hiervoor zet je een van de belangrijkste zoektermen in de H1 tag. Dit zorgt er niet alleen voor dat Google de zoekterm zal herkennen, maar ook dat de lezer direct weet waar het over gaat. Nog een plek waar je je zoekwoord kan plaatsen, zodat de zoekmachine ook weet waar de pagina over gaat is de URL. Naast de zoekwoorden is de snelheid van je pagina ook van belang. De paginasnelheid heeft een grote impact op de user experience van je website. Je kan dit meten via de volgende link: https://pagespeed.web.dev/. Ook worden hier de punten benoemd die je kan aanpassen om de snelheid te vergroten. Je zal hier opmerken dat zowel de desktop als de mobiele versie wordt meegenomen. Deze twee verschillen van elkaar en daarom is het van belang dat je de website ook op mobiele versie optimaliseert.

Conclusie

Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen bestaat SEO uit een heleboel verschillende factoren die invloed hebben op de groei van je pagina. Relevante content schrijven die verschillende zoekwoorden belichten en daadwerkelijk beantwoorden is hier een onderdeel van. Zorg ervoor dat je over onderwerpen schrijft die veel gezocht worden door jouw ideale doelgroep.

Ook linkbuilding is een van de meest belangrijke onderdelen van SEO. Zorg ervoor dat je waardevolle backlinks gebruikt en kijk goed naar de autoriteit van desbetreffende pagina. Bekijk ook de relevantie van de pagina en of de onderwerpen in verband staan met jouw bedrijf.

Als laatst is het van belang dat je website geoptimaliseerd is naar de eisen van Google. Zet de zoekwoorden neer op de juiste plekken op de pagina en zorg dat de snelheid zowel op mobiel als desktop gegarandeerd is.