Vraag nu tijdelijk een gratis quickscan aan t.w.v. €139,-
BekijkVraag nu tijdelijk een gratis quickscan aan t.w.v. €139,-
BekijkHome / Blog / Hoe voer je een content audit uit?
iMedia Bureau 18 oktober 2022 3 minuten leestijd
Als je een website hebt, is het belangrijk om te weten hoe je verschillende soorten audits uitvoert. Een content audit is er daar één van. In dit artikel leer je wat een audit op het gebied van content is, waarom het belangrijk is en hoe je het uitvoert.
Een content audit is een manier om de kwaliteit van je de content op je website te meten. Er zijn verschillende soorten audits gericht op content, namelijk:
SEO audit
Een SEO content audit is een audit die is gericht op het verbeteren van de zoekmachineresultaten van je website. Het doel is om te bepalen welke pagina’s op je website de meeste bezoekers krijgen en hoe je die pagina’s kunt verbeteren.
Engagement audit
Een engagement content audit is een content audit die is gericht op het verbeteren van de interactie tussen jou en je bezoekers. Het doel is om te bepalen welke pagina’s op je website de meeste reacties krijgen en hoe je die pagina’s kunt verbeteren.
Conversie optimalisatie audit
Een conversie optimalisatie content audit is een content audit die is gericht op het verbeteren van de conversie op je website. Het doel is om te bepalen welke pagina’s op je website de meeste aankopen of contactaanvragen genereren en hoe je die pagina’s kunt verbeteren.
Wanneer je een audit gaat uitvoeren is het handig om gebruik te maken van reeds bestaande tools, onderstaande tools kunnen erg nuttig zijn tijdens het uitvoeren van een audit.
Analytische gegevens
Analytische gegevens zijn erg belangrijk tijdens het uitvoeren van een audit, denk hierbij aan statistieken zoals paginaweergaven, bounce percentages en tijd op een pagina. Er zijn veel tools te vinden om al deze data eenvoudig inzichtelijk te maken, je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van SEranking, Semrush en Ahrefs.
Content analyse tools
Het controleren van de kwaliteit van content is een belangrijke stap tijdens het uitvoeren van een audit, je kunt hiervoor de volgende tools gebruiken:
Stap 1: Stel je doel vast
Voor je begint met het uitvoeren van een content audit is het eerst belangrijk om je doel vast te stellen. Wanneer je weet wat je wilt bereiken met de audit, is het makkelijker om de juiste stappen te zetten.
Stap 2: Verzamel alle relevante data
Als je weet wat je met de content audit wilt bereiken, is het tijd om alle relevante data te verzamelen. Dit doe je door gebruik te maken van de audit tools die hierboven zijn genoemd.
Stap 3: Analyseer de data
Nu je alle relevante data hebt verzameld, is het tijd om de data te gaan analyseren. Kijk goed naar wat de data je vertelt en probeer er een conclusie uit te trekken.
Stap 4: Stel een actieplan op
Nu je weet wat er verbeterd kan worden aan je website, is het tijd om een actieplan op te stellen. Zet alle verbeterpunten op een rijtje en bepaal welke verbeterpunten je het eerst wilt aanpakken.
Stap 5: Voer het actieplan uit
Nu je weet wat je wilt verbeteren aan je website, is het tijd om het actieplan uit te voeren. Werk stap voor stap alle verbeterpunten af.
Tip! Bekijk ook eens:  
Ontdek de vernieuwde, conversiegerichte website van Groenoord Cleaning Services, modern en responsief, ontworpen voor optimale gebruikerservaring.
Voor het LUMC hebben wij een website gerealiseerd. Deze website, gecreëerd in WordPress, biedt informatie over SCID-screening via een hielprik.
Hoe bereik je de nummer één positie in Google? […]