Hoe voer je een content audit uit? Stap voor stap uitgelegd

Vraag nu tijdelijk een gratis quickscan aan t.w.v. €139,-

Bekijk
Gratis SEO scan aanvragen
Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Hoe voer je een content audit uit?

Als je een website hebt, is het belangrijk om te weten hoe je verschillende soorten audits uitvoert. Een content audit is er daar één van. In dit artikel leer je wat een audit op het gebied van content is, waarom het belangrijk is en hoe je het uitvoert.

content audit

Wat is een content audit?

Een content audit is een manier om de kwaliteit van je de content op je website te meten. Er zijn verschillende soorten audits gericht op content, namelijk:

  • SEO audit
  • Engagement
  • Conversie optimalisatie

SEO audit

Een SEO content audit is een audit die is gericht op het verbeteren van de zoekmachineresultaten van je website. Het doel is om te bepalen welke pagina’s op je website de meeste bezoekers krijgen en hoe je die pagina’s kunt verbeteren.

Engagement audit

Een engagement content audit is een content audit die is gericht op het verbeteren van de interactie tussen jou en je bezoekers. Het doel is om te bepalen welke pagina’s op je website de meeste reacties krijgen en hoe je die pagina’s kunt verbeteren.

Conversie optimalisatie audit

Een conversie optimalisatie content audit is een content audit die is gericht op het verbeteren van de conversie op je website. Het doel is om te bepalen welke pagina’s op je website de meeste aankopen of contactaanvragen genereren en hoe je die pagina’s kunt verbeteren.

Handige audit tools

Wanneer je een audit gaat uitvoeren is het handig om gebruik te maken van reeds bestaande tools, onderstaande tools kunnen erg nuttig zijn tijdens het uitvoeren van een audit.

Analytische gegevens

Analytische gegevens zijn erg belangrijk tijdens het uitvoeren van een audit, denk hierbij aan statistieken zoals paginaweergaven, bounce percentages en tijd op een pagina. Er zijn veel tools te vinden om al deze data eenvoudig inzichtelijk te maken, je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van SEranking, Semrush en Ahrefs.

Content analyse tools

Het controleren van de kwaliteit van content is een belangrijke stap tijdens het uitvoeren van een audit, je kunt hiervoor de volgende tools gebruiken:

  • Yoast SEO: een plugin voor WordPress die helpt bij het schrijven van SEO-vriendelijke content.
  • Hemingway Editor: een online tool die helpt bij het schrijven van leesbare en foutloze content.
  • Grammarly: een online tool die je helpt bij het corrigeren van grammaticale fouten in je content.

Welke stappen neem je tijdens een audit?

Stap 1: Stel je doel vast

Voor je begint met het uitvoeren van een content audit is het eerst belangrijk om je doel vast te stellen. Wanneer je weet wat je wilt bereiken met de audit, is het makkelijker om de juiste stappen te zetten.

Stap 2: Verzamel alle relevante data

Als je weet wat je met de content audit wilt bereiken, is het tijd om alle relevante data te verzamelen. Dit doe je door gebruik te maken van de audit tools die hierboven zijn genoemd.

Stap 3: Analyseer de data

Nu je alle relevante data hebt verzameld, is het tijd om de data te gaan analyseren. Kijk goed naar wat de data je vertelt en probeer er een conclusie uit te trekken.

Stap 4: Stel een actieplan op

Nu je weet wat er verbeterd kan worden aan je website, is het tijd om een actieplan op te stellen. Zet alle verbeterpunten op een rijtje en bepaal welke verbeterpunten je het eerst wilt aanpakken.

Stap 5: Voer het actieplan uit

Nu je weet wat je wilt verbeteren aan je website, is het tijd om het actieplan uit te voeren. Werk stap voor stap alle verbeterpunten af.

Ook online
groeien?

Ontdek hoe jouw website er écht voor staat


    blank
    4.9js_loader×