Skip to main content

Google begrijpt content steeds beter, in de toekomst zal linkbuilding hierdoor waarschijnlijk minder belangrijk worden dan het vandaag de dag is.

John Mueller van Google zei dat hij in de toekomst een Google Search-rankingsalgoritme kan zien waarbij links niet zo belangrijk zijn in het algemene algoritme als nu. Hij liet ook doorschemeren dat links tegenwoordig niet zo zwaar meer meewegen als rankingsfactor.

Tijdens de Q&A op BrightonSEO zei John Mueller het volgende:

“Nou, het is iets waarvan ik me kan voorstellen dat het zal afnemen, omdat we beter kunnen achterhalen hoe de content past in de context van het hele web. En tot op zekere hoogte zullen links altijd iets zijn waar we om geven omdat we op de een of andere manier pagina’s moeten vinden. Het is zoiets als hoe vind je een pagina op het web zonder enige verwijzing ernaar?”

“Maar mijn gok is dat het in de loop van de tijd niet zo’n grote factor zal zijn als het tegenwoordig soms is. Ik denk al, dat is iets dat nogal wat aan het veranderen is.”

Links zijn minder belangrijk

John zei niet alleen dat in de toekomst links misschien minder worden meegewogen in het algemene rangschikkingsalgoritme van Google Zoeken, maar hij zei dat dit al “behoorlijk” in het algoritme is veranderd. Dus zelfs vandaag de dag worden links niet zo veel gewogen als ze ooit waren in het algemene rangschikkingsalgoritme.