Skip to main content

Zoals je wellicht al hebt gemerkt is Google begonnen met het aanpassen van de title tags in de zoekresultaten door andere relevante tekst van de betreffende pagina op je website.

Vaak vervangt Google de meta title door de H1-tag van de pagina. Het was al langer bekend dat Google meta titles aanpaste in de zoekresultaten door kleine aanpassingen te verrichten, denk hierbij aan het toevoegen van bijvoorbeeld de naam van een bedrijf aan het einde van de meta title. Nu vervangt Google de meta titles echter voor andere teksten.

Halverwege augustus merkte wij voor het eerst op dat Google op deze wijze meta titles aanpast, meerdere SEO specialisten merkte toen ook op dat Google niet alleen de H1-tag toepast in de meta title maar ook bijvoorbeeld een ankertekst van een interne link.

Meta title

Hoe schadelijk is dit voor je SEO?

Op dit moment is het nog te vroeg om harde conclusies te trekken over het herschrijven van title tags door Google. Het is bekend dat Google vaker experimenteert met nieuwe toepassingen (A/B test) in live zoekresultaten. Het is dus goed mogelijk dat dit op termijn weer verdwijnt.

[quickscan_shortcode]

Het zou echter ook kunnen zijn dat dit het begin is van een permanente verandering. Om de vraag te beantwoorden of je jezelf zorgen moet maken? Op dit moment is de meta title nog steeds erg relevant, zo zei Mueller (Analist bij Google) onlangs nog het volgende:

Titles are important! They are important for SEO. They are used as a ranking factor. Of course, they are definitely used as a ranking factor, but it is not something where I’d say the time you spend on tweaking the title is really the best use of your time.

We kunnen dus concluderen dat er veranderingen gaande zijn, wat dit precies in de toekomst gaat brengen is op dit moment nog niet te zeggen. Wel weten we dat het nog steeds belangrijk is om genoeg aandacht te besteden aan de meta title én zoals je nu ook weet de H1 tags op je pagina.