Hoe kom ik bovenaan in Google?

SEO

Hoe bereik je de nummer één positie in Google?

Als ondernemer van een webshop of een website waar je je diensten op verkoopt is het erg belangrijk om hoog in de zoekresultaten van Google te vinden te zijn. De praktijk leert ons immers dat de meeste internetgebruikers bij het gebruiken van Google voor hun noden niet verder kijken dan de eerste pagina met zoekresultaten. Maar hoe kom je daar als de concurrentie moordend is?

SEO of Search Engine Optimization is iets waar heel wat bedrijven en ondernemers in investeren in dit digitale tijdperk. Het internet is dan ook voor velen een belangrijke bron van klanten en dus inkomsten. Toch is SEO een erg uitdagende vorm van online marketing waarin dat velen claimen erg bedreven te zijn, maar de resultaten toch steeds tegenvallen. Het algoritme van Google voor de manier waarop het zoekresultaten genereert durft dan ook wel eens te veranderen, maar toch zijn er een aantal technieken die je kunt gaan toepassen om je website hoger te laten scoren in Google.

De Content

Content is King zeggen ze wel eens, en dat klopt ook. Wie zich ook maar een beetje heeft verdiept in SEO, zal merken dat de content op je website een grote invloed heeft op hoe hoog je gerankt wordt in Google. Het schrijven van content laat je dan ook het best over aan professionele copywriters die perfect weten hoe je teksten moeten worden geoptimaliseerd en welke informatie belangrijk is om door Google als interessant te worden ervaren. Zorg er wel voor dat de copywriter over de nodige informatie beschikt die belangrijk is voor je bedrijf en/of sector zodat alle info klopt. Google is immers een bedrijf dat zijn gebruikers helpt bij het zoeken naar relevante informatie omtrent hun zoektermen. Bevat jouw website nuttige info, dan scoor je hoog.

Doe de gratis SEO check!

    Wat is goede content?

    We weten dus al dat goede content cruciaal is voor een hoge ranking in Google. Maar wat is goede content precies? In de eerste plaats is het belangrijk om enkele belangrijke keywords in je teksten te verwerken. Sleutelwoorden die belangrijk zijn voor je sector of diensten en die vaak worden gebruikt als zoektermen. Denk dus goed na welke zoektermen je wil dat mensen gaan gebruiken om bij jou uit te komen. Hiervoor kan je ook een keyword planner gebruiken. Gebruik ook LSI keywords in je teksten. Dit zijn de relevante zoektermen die onderaan de zoekpagina opduiken wanneer je bepaalde zoektermen ingeeft.

    Naast het gebruik van keywords is ook de opbouw van je tekst belangrijk. Biedt je content een gepast antwoord op de vraag die de internetgebruiker zich stelt? Wat is immers het nut van toekomstige klanten naar je website te leiden als je als bedrijf of webshop hen niet kunt overtuigen om klant van je te worden?

    Linkbuilding strategie

    Wat Google eigenlijk wil is dat websites die hoog staan in hun ranking een vorm van expertise vertonen in hun sector. Maar hoe maak je aan Google duidelijk dat je een expert bent op je gebied? Dit is het gedeelte waar een linkbuilding strategie in beeld komt. Dit houdt in dat je ervoor gaat zorgen dat je vanaf je website gaat linken naar andere websites die relevante informatie hebben, en…nog belangrijker, dat andere websites gaan verwijzen naar jou als expert op het gebied.

    Er zijn geen risico´s verbonden aan een linkbuilding strategie, maar zoals je misschien al begrepen hebt is het geen makkelijke opgave om andere websites naar jouw website te laten verwijzen. Nochtans mag je er van uit gaan dat de hoogste vijf resultaten in Google websites zijn die een goede linkbuilding strategie hebben uitgebouwd. Dus het blijft een belangrijke stap in je queeste naar de nummer één positie.

    Welke websites wil ik dat er naar mijn website verwijs?

    Uiteraard wordt er ook nog onderscheid gemaakt in wie naar jouw website verwijst. De blog van een familielid die amper bezoekers trekt per maand, zal amper invloed hebben op het effect. Zoek daarom naar toonaangevende websites in jouw sector die naar jou willen linken. Dit doe je het beste door websites te gaan evalueren op hun PA-waarde en hoe relevant ze zijn voor jouw doelgroep.

    Andere factoren die een positieve invloed hebben op SEO

    Het schrijven van goede content en een goede linkbuilding strategie zijn twee van de belangrijkste factoren voor een website die voldoet aan de SEO voorwaarden. Toch zijn er nog een aantal andere zaken waar je rekening mee kunt houden. Denk bijvoorbeeld aan image tags en de structuur van je website zelf. Om te zien waar je nog beter kunt scoren met je website, schakel je het best een professioneel SEO-bedrijf in. Deze gaan je website gaan scannen en een rapport opstellen van waar je website goed en minder goed scoort. Aan de hand daarvan werken ze een plan uit om je website nog meer te gaan optimaliseren, dit noemen we seo optimalisatie.

    In het kort betekent de technische kant van de SEO dat je website overzichtelijk moet zijn voor iedere bezoeker die er op terechtkomt. Werk een duidelijk intern linksysteem uit en zorg dat alle informatie makkelijk voorhanden is.

    Na SEO is er ook SEA

    Misschien heb je tijdens het zoeken naar SEO manieren ook al eens SEA tegen gekomen. En nee, dat was geen schrijffout. SEA staat voor Search Engine Advertising en is als het ware een kortere weg naar de top van Google. Met SEA betaal je voor een campagne waardoor je voor bepaalde zoekwoorden bovenaan in de ranglijst wordt gepositioneerd. Hoe meer zoekwoorden en hoe beter de zoekwoorden, hoe duurder de campagne wordt. Google Ads is een perfect voorbeeld van hoe je een SEA campagne kunt opzetten. Het is een flinke investering, maar de resultaten zijn wel vrijwel meteen zichtbaar.

    Het nadeel is wel dat wanneer je je campagne stopzet, je ook meteen van die hoge ranking verdwijnt. Daarom is het belangrijk om naast een SEA campagne, ook nog in te zetten op een goede SEO strategie. Zie het inzetten op SEA dan vooral ook als een manier om snel hoog in Google terecht te komen in afwachting van het resultaat dat je SEO oplevert. SEO heeft immers op zijn minst enkele maanden nodig om zijn vruchten af te werpen.

    Positie nul

    Wie denkt dat ranking 1 in Google het einddoel is, zit verkeerd. Nee, zo is er ook nog positie nul waarmee je pas echt de top van de rangschikking hebt bereikt. Deze haal je met snippets die de internetgebruikers een antwoord bieden op de vraag die ze stellen. Om voor positie nul in aanmerking te komen is het beste om in je teksten zelf de vraag te stellen in de kopjes en vervolgens er een antwoord op te bieden.

    Conclusie

    Het belang van SEO is erg groot wanneer je een langetermijnstrategie uitdenkt voor je website en dus ook je onderneming. Een goede content een nauwkeurig uitgekiende linkbuilding strategie zijn hierbij belangrijke factoren. Wie ook op korte termijn resultaten wilt zien via zijn website, kan ervoor kiezen om een SEA campagne op te stellen waarbij wordt betaald per bezoeker en keyword. Dit is echter een investering waarbij de kosten flink kunnen uitlopen. De beste manier om van het internet je vriend te maken tijdens het uitbouwen van je zaak is door SEO en SEA te combineren. Investeer in een SEA campagne terwijl je een degelijke SEO strategie uitbouwt die op lange termijn vruchten afwerpt en het gebruik van SEA overbodig maakt. Hou hierbij ook rekening met de snippet, een feature waarbij Google zijn gebruikers helpt om een antwoord te vinden op hun vragen.

    Mohamed Farhane

    Mohamed is SEO-specialist en lead van ons SEO en development team. Met meer dan 8 jaar ervaring, creativiteit en analytisch denkvermogen helpt hij onze klanten online en offline groeien.