Offpage SEO optimalisatie, hoe pak je dit het best aan?
Om je website hoog in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google te krijgen, is zoekmachine optimalisatie van belang. Hierbij kan er onderscheid gemaakt worden tussen Onpage en Offpage SEO optimalisatie. Wat wordt er nu precies bedoeld met Offpage SEO, hoe pak je dit aan en wat moet je juist niet doen?
Wat is Offpage SEO?
Zoekmachineoptimalisatie kan op twee plekken plaatsvinden, namelijk Onpage en Offpage. Gebeurt de optimalisatie Onpage, dan gaat het om activiteiten op jouw website zelf. Dit betekent bijvoorbeeld dat de teksten op jouw site een hoge kwaliteit hebben en geschreven zijn met bepaalde zoekwoorden of keywords in het achterhoofd. Bij Offpage SEO optimalisatie gaat het niet om handelingen die je uitvoert op je eigen website, maar juist om zaken die daarbuiten plaatsvinden. Denk bijvoorbeeld aan marketing via sociale media en linkbuilding. Dit zijn allebei manieren om ervoor te zorgen dat er backlinks naar jouw website ontstaan.
Hoe voer je Offpage SEO optimalisatie uit?
Zoals gezegd kun je aan de slag gaan met Offpage SEO via linkbuilding en sociale media marketing. Bij linkbuilding zorg je ervoor dat er teksten op andere websites komen te staan die gaan over jouw product of bedrijf. In die teksten worden links opgenomen naar jouw eigen website. Niet alleen kunnen lezers jouw bedrijf zo gemakkelijk vinden, als je veel van deze backlinks hebt wordt jouw website ook hoger beoordeeld door Google! Je moet dan natuurlijk wel websites vinden die een tekst over jou op willen nemen en dat kan nog wel eens lastig zijn. Er vindt daarom veel betaalde linkbuilding plaats. Sociale media marketing heb je meer zelf in de hand. Je kunt bijvoorbeeld berichten plaatsen via Facebook met daarin een link naar jouw website. Of je neemt een link op in je Instagram biografie. Ook kun je filmpjes op YouTube plaatsen, deze worden door Google steeds beter gevonden en gewaardeerd en hebben daardoor steeds meer effect op jouw ranking.
Wat moet je niet doen?
Er zijn ook dingen die je absoluut niet moet doen, vooral op het gebied van linkbuilding. In het verleden plaatsten mensen wel eens backlinks in reacties van bijvoorbeeld blogs en dit dan zo vaak mogelijk. Google pikt dit er tegenwoordig echter zo uit, waardoor deze links geen enkel effect meer hebben. Ook pagina’s die vol staan met linkspam worden er tussenuit gepikt en hebben daardoor geen positief effect meer op jouw ranking. Sterker nog, als Google een website herkent als linkspam, dan kan dit zelfs een averechts effect hebben! Je krijgt dan een soort van penalty, waardoor jouw score in de zoekresultaten juist lager zal worden in plaats van hoger. Dit wil je dus absoluut vermijden!
Effectieve optimalisatie
Wil je linkbuilding op een effectieve en veilige manier aanpakken, dan zorg je ervoor dat je links krijgt op een website met een hoge kwaliteit. Een website die voor jouw bedrijf relevant is en die een hoge domeinwaarde heeft. Daar scoor je punten mee en zo kom je hoger in de zoekresultaten. Kortom, zoekmachine optimalisatie voer je dus het beste zowel Onpage als Offpage uit, om een zo groot mogelijk effect te krijgen. Als beide goed op elkaar afgestemd zijn en op de juiste manier uitgevoerd worden, zul je merken dat jouw positie in de zoekresultaten hoger wordt. Daar heb je natuurlijk belang bij, want hoe hoger jouw ranking, hoe meer potentiële klanten jouw website vinden!