Link juice is een term die je vroeg of laat zeker tegenkomt als je aan de slag gaat met de SEO optimalisatie van je webpagina. SEO staat voor Search Engine Optimization. Simpel gezegd, valt onder SEO alles wat je moet doen om ervoor te zorgen dat jouw pagina goed gevonden wordt in Google en – in mindere mate – andere zoekmachines. En dat is natuurlijk wat je wilt! Want of je nou wilt dat je blogs gelezen worden of dat mensen je dienst of product afnemen: het begint met bezoekers.

Wat is Link juice precies?

Vrij vertaald betekent het: het ‘sap’ dat jij krijgt als een andere webpagina naar jouw webpagina linkt. En dat is absoluut juicy! Want externe links dragen bij aan hoe hoog jij scoort in Google. Google weet namelijk maar al te goed, dat het aantal webpagina’s dat naar jou linkt, een goede indicatie is van de waarde die jouw pagina heeft voor de bezoeker. Immers: als jij geen goede pagina had, zouden mensen niet naar jou linken.

Is iedere link hetzelfde waard?

Nee. Het maakt natuurlijk wel uit wíe er naar jou linkt. Stel dat jij een uitgebreid artikel hebt geschreven over het bouwen van een eigen app. Dan zit er een verschil in de waarde van het linkje dat jouw moeder op haar persoonlijke blog naar jouw webpagina plaatst, en dat van een gerenommeerde tech-blogger. Dat vindt Google ook. En dus zorgt de link die van het tech-blog komt, voor meer juice dan de link van de trotse moeder.

Deze links zijn het meeste waard

Welke pagina’s veel juice hebben, hangt af van de key words waar jij op wilt scoren. Het moet gaan om webpagina’s met content die past bij jouw webpagina, die kwalitatief goed zijn en veel gebruikersinteractie hebben (bijvoorbeeld comments op blogposts) en daardoor hoog verschijnen in de zoekmachineresultaten. En – ook niet onbelangrijk – pagina’s met relatief weinig outbound links. Logisch: want als een website veel links plaatst, linken de mensen achter die pagina blijkbaar makkelijk door en zijn links van die bron minder schaars en dus minder waard.

Deze links zijn weinig waard

Op sommige pagina’s valt daarentegen amper juice te halen. Je moet dan denken aan pagina’s met content die niet relevant is voor jouw pagina. Maar ook aan pagina’s die veel outbound links hebben en pagina’s die zelf – om wat voor reden dan ook – laag scoren in Google. Een pagina opzetten zonder relevante content, speciaal voor het bouwen van links, heeft dan ook geen zin.

Zo krijg je meer links naar jouw website

De eerste manier om meer links te krijgen, is het actief verspreiden van content die linkt naar jouw pagina. Dit wordt linkbuilding genoemd. Over het algemeen houdt dat in dat je op andere plekken dan op jouw website informatie deelt die waarde toevoegt voor mensen, die ook geïnteresseerd zouden kunnen zijn in de pagina die jij wilt promoten. Bijvoorbeeld door gastblogs te schrijven, persberichten uit te sturen, of te posten op je sociale media. In die content link je naar de pagina waar het om gaat. De tweede manier is, om al je energie te steken in het bouwen van niks minder dan baanbrekende content! Dus: je kijkt naar je concurrenten en doet vervolgens álles beter. Je geeft meer informatie en voegt video’s, infographics en andere eye catchers toe. Het idee is, dat die links dan vanzelf komen. En de juice ook!

Mohamed Farhane

Mohamed is SEO-specialist en lead van ons SEO en development team. Met meer dan 8 jaar ervaring, creativiteit en analytisch denkvermogen helpt hij onze klanten online en offline groeien.