Voor specialisten op het gebied van zoekmachine optimalisatie is het belangrijk om altijd op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied. Alleen dan lukt het immers om websites hoog in Google te blijven houden. Hoe ziet SEO optimalisatie in 2022 eruit? We zetten de nieuwste trends op dit gebied voor jou op een rijtje.

Clusteren van keywords

In het verleden was het voor SEO belangrijk om je te concentreren op één zoekwoord. Nu ligt dit anders, er komt steeds meer aandacht voor keyword clustering. Hierbij kun je denken aan contextueel zoeken en naar de zoekintentie van mensen. Voor SEO optimalisatie in 2022 is het dan ook van belang om je te richten op clusters van zoekwoorden. Gelukkig hoef je hier zelf niet heel veel tijd in te steken, er zijn namelijk tools die je hierbij kunnen helpen. Deze maken complete keywordsets voor je en zullen hier steeds beter in worden als SEO-specialisten hier meer gebruik van gaan maken.

Kwaliteit wordt belangrijker

Een van de belangrijkste SEO trends 2022 is de nadruk op betrouwbaarheid, expertise en autoriteit. Met anderen woorden, het is belangrijk dat websites een hoge kwaliteit hebben. De verwachting is dat Google meer en meer in zal zetten op unieke en hoogwaardige content. Meerwaarde bieden aan bezoekers van je website is van belang, de content moet relevant zijn en passen bij de intentie waarmee mensen zoeken. Simpelweg teksten kopiëren of herschrijven is niet meer voldoende, Google zoekt unieke en relevante content. Er wordt dus meer nadruk gelegd op kwaliteit. Om dit te bereiken is het goed om na te gaan wat jouw huidige en potentiële klanten willen weten, welke oplossingen kun jij bieden? Denk hier eens met je hele team over na, je kunt vanuit alle hoeken van het bedrijf goede input hiervoor krijgen!

IndexNow-protocol

Een van de andere SEO trends 2022 die verwacht wordt, is dat Google zich aan gaat sluiten bij IndexNow. Yahoo en Bing maken hier al gebruik van, waardoor nieuwe pagina’s sneller en vaker geïndexeerd kunnen worden. Hiermee kan Google zien welke pagina’s zijn aangepast en hoe effectief die aanpassing is. Gaan ze daadwerkelijk gebruik maken van het IndexNow-protocol, dan kun jij je URL’s sneller laten indexeren.

Uitbreiding Google Discover

Een andere SEO trend die verwacht wordt, is een stijging van het belang van Google Discover. Voor veel mensen is dit nog een onbekende functie van Google. Zoals de naam al aangeeft is het een ontdekkingspagina, die nu nog vooral gevuld is met blogs en nieuwsberichten. Maar daar zal in 2022 naar verwachting verandering in komen. Waarschijnlijk wordt Discover aangevuld met andere types content, zoals producten, stories en vacatures. Het voordeel hiervan is dat je mensen kunt bereiken die niet gericht op zoek zijn, maar wel gelijksoortige producten bekeken hebben. Zij kunnen dan jouw producten voorbij zien komen op hun Discover pagina.

Meer aandacht voor e-commerce

Online shoppers gaan steeds vaker rechtstreeks naar webshops zoals Bol.com en Amazon om producten te zoeken. Voor Google heeft dit negatieve gevolgen, op die manier lopen ze immers inkomsten uit advertenties mis. Om dit tegen te gaan zal er meer aandacht komen voor e-commerce, met als doel dat shoppers Google als uitgangspunt voor hun zoektocht blijven gebruiken. Er zullen bijvoorbeeld vaker producten met afbeeldingen getoond worden. Daarnaast bieden ze nu ook de mogelijkheid aan om je winkelvoorraad aan te geven. Voor winkels die online en offline verkopen kan dit veel voordeel bieden.

Beter begrip van video’s

Google wordt steeds beter in staat om video’s te begrijpen en hier waarde aan toe te kennen. Hierdoor zullen video’s waarschijnlijk steeds vaker in zoekresultaten opduiken. Google kan zelf inmiddels vrij goed key moments identificeren, maar je kunt een handje helpen door zelf de nodige data toe te voegen, zogenaamde SeekToAction structured data. Zo vergroot je de kans dat jouw filmpjes getoond worden in de zoekresultaten.

Veranderingen in linkbuilding

Linkbuilding is al jaren een belangrijke tool binnen SEO. Vaak worden hiervoor forums, startpagina’s en SEO-blogs ingezet via betaalde linkbuilding. Google heeft het afgelopen jaar al de waarde van dergelijke sites verminderd en een van de verwachtte SEO trends voor 2022 is dat dergelijke linkspam nog minder gewaardeerd zal worden. Wil je nog waarde halen uit linkbuilding, dan is het aan te raden je te richten op kwalitatieve content en PR.

Zorg dat de basis goed is

Al deze tips voor SEO optimalisatie in 2022 zijn natuurlijk handig, maar als je basis niet goed is kom je nergens. Zorg dus altijd voor een website die goed crawlbaar is, die kwaliteit heeft en relevante content. Combineer je dat met deze nieuwe SEO trends, dan kun je veel resultaat boeken!

Mohamed Farhane

Mohamed is SEO-specialist en lead van ons SEO en development team. Met meer dan 8 jaar ervaring, creativiteit en analytisch denkvermogen helpt hij onze klanten online en offline groeien.